De Duitse prijsvechters Aldi en Lidl laten zich voorstaan op goedkope Duitse wijnen met een relatief hoge kwaliteit. Hoe doen ze dat toch?
Duitsers weten heel goed waar ze moeten zijn voor betaalbare wijn. Bijna één op twee Duitse wijnen wordt via discountsupermarkten verkocht, volgens het Deutsche Weininstitut.
Ook in Nederland laat vooral Aldi zich voorstaan op relatief goedkope kwaliteitswijnen. Hoe slagen de prijsvechters daarin? Volgens weekblad Focus speelt de sterke betrokkenheid van Aldi en Lidl bij de productieketen van Duitse wijnen een sleutelrol.
1. Constante kwaliteit
Aldi en Lidl nemen wijnen af die via een versneld productieproces volautomatisch in grote staaltanks worden geproduceerd. Het fermentatieproces neemt slechts een maand in beslag. Vervolgens wordt wijn in vaste verhoudingen gemengd. Doel is om zoveel mogelijk een gelijkblijvende kwaliteit te bieden. Aldi controleert dit met steekproeven in laboratoria.
2. Massaproductie bij grote wijnhuizen
Aldi en Lidl werken bij de afname van hun industriewijnen samen met grote, erkende Duitse wijnhuizen. Die kopen basiswijnen en druiven in bij andere partijen en zorgen er vervolgens voor, dat in het gestandaardiseerde productieproces wijn met een relatief hoge kwaliteit wordt geleverd.
3. Mengproductie: wijnhuis levert keurmerk
De productie van mengwijnen die zijn samengesteld uit druiven van verschillende regio's, heeft in eerste instantie het nadeel dat niet verwezen kan worden naar aansprekende regionamen. Het stempel van goedkeuring komt daarentegen van de reputatie van het wijnhuis dat de mengproductie verzorgt. Daar hebben veel klanten van Aldi en Lidl geen moeite mee.
4. Lage kosten
Het industriële productieproces zorgt voor fors lagere kosten. Hoge personeelskosten, dure handgeplukte druiven, een fermentatieproces van maanden: dat is er allemaal niet bij. Ook de de grootschalige inkoop van flessen, etiketten en doppen levert besparingen op. Daardoor kunnen de grote wijnhuizen hun discountwijnen weer tegen gunstige prijzen aan Aldi en Lidl leveren.