- De geschiedenis van Mercedes-Benz gaat terug tot de uitvinder van de eerste auto, Carl Benz.
- In de podcast Het Eureka Moment vertelt hoofd marketing Benelux Peter Zijlstra hoe het merk altijd is blijven meebewegen met de eisen van de tijd.
- Ook legt Zijlstra uit hoe hij van Google leerde om fouten maken te omarmen.
De Duitse uitvinder Carl Benz maakt in 1886 de eerste auto ter wereld en afgelopen jaar behoorde Mercedes-Benz nog altijd tot de 10 meest waardevolle merken ter wereld.
De kracht van het merk ligt volgens hoofd marketing Benelux Peter Zijlstra dan ook bij het vermogen van Mercedes om het merk telkens te laten meebewegen met de tijdgeest, zo vertelt hij in de podcast Het Eureka Moment van Business Insider en Adformatie.
Zijlstra werkt al meer dan 17 jaar voor Mercedes-Benz en maakte mee hoe hij kon bijdragen aan een omslag in de leiderschapscultuur van het bedrijf. Van een klassieke top-down aanpak naar een managementcultuur waarbij een ‘pioneering spirit’ en ‘empowerment’ centraal staan. “Dat vind ik in de huidige maatschappij de belangrijkste eigenschappen voor een team om te hebben.”
Hoe die cultuuromslag tot stand kwam? Dat kun je hier beluisteren in het gesprek tussen Roderick Mirande van Adformatie en Peter Zijlstra van Mercedes-Benz.
Volg hier de podcast Het Eureka Moment!
Het Eureka Moment is een podcast van Business Insider, in samenwerking met Adformatie en CFO.nl. In deze podcast spreken we met topmanagers over hoe zij om zijn gegaan met de grootste uitdagingen binnen hun bedrijf.