Voicemail was in de jaren tachtig een ideale uitvinding voor de vaste
telefoon. Gebruikers konden ineens én weten welke oproep ze gemist hadden én
een bericht van die beller afluisteren.

Met de opkomst van de mobiele telefoon groeide het voicemailgebruik mee.

Het missen van oproepen is mobiel echter een minder prangend probleem. Wie een
oproep mist, ziet vervolgens in zijn telefoonscherm wie er gebeld heeft.
Maar de tweede functie van voicemail, namelijk het achterlaten en
afluisteren van boodschappen, bleef een groot voordeel.

Alternatieven
In de loop der jaren zijn echter verschillende andere manieren gekomen om een
bericht achter te laten. Een eerste alternatief was sms’en, maar meer
recentelijk, met de komst van smartphones, zijn daar e-mailen en chatten bij
gekomen.

De nieuwe communicatievormen zijn een stuk efficiënter dan de ‘ouderwetse’
voicemail, waarbij je nooit zeker weet of de ontvanger een ingesproken
bericht eigenlijk afluistert. Bijna iedereen kent wel
voicemail-welkomstboodschappen waarin de gebruiker vraagt geen bericht in te
spreken maar een sms of mail te sturen.

Sms’jes en e-mails zijn direct te lezen. Het afluisteren van voicemail vereist
daarentegen nogal wat stappen: inbellen, luisteren naar de stem van de
'voicemailmevrouw', bericht kiezen, afluisteren en de optie kiezen om de
boodschap te bewaren of weg te gooien. En meestal moet je vervolgens alsnog
het gemiste nummer terugbellen.

Onder druk
De komst van deze alternatieven zet het gebruik van voicemail onder druk.

"In het algemeen zien wij dat het gebruik van de traditionele voicemail
wereldwijd afneemt", zegt Sahar Yaacobi. Hij is directeur product
marketing
bij het Israëlische Comverse, naar eigen zeggen
wereldmarktleider in voicemaildiensten.

Omdat het aantal mobiele telefoons nog altijd stijgt en mobiel chatten en
e-mailen tegelijkertijd een vlucht nemen, is de correlatie tussen
voicemailgebruik en alternatieven lastig te meten. "Toch mag je
aannemen dat het gebruik van voicemail daalt door die andere vormen van
communiceren", zegt Yaacobi.

Wisselend beeld
Niet overal daalt het gebruik van voicemail, legt Yaacobi uit. "Sommige
aanbieders steken veel tijd in promotie of verbetering van hun
voicemaildiensten. Daar zie je weer een stijging. Ook is voicemail
cultuurbepaald. In sommige landen is het veel populairder dan in andere
landen."

De drie grote aanbieders van mobiele telefonie in Nederland geven een
wisselend beeld. T-Mobile geeft geen cijfers maar laat weten dat onder "consumentengebruikers"
het gebruik al een jaar of vijf afneemt. Onder zakelijke bellers blijft het
voicemailgebruik stabiel.

Bij Vodafone is het inspreken en afluisteren van voicemails de afgelopen vijf
jaar naar eigen zeggen juist gestegen. In het afgelopen half jaar treedt
echter een stabilisatie op. KPN ziet geen afname of stabilisatie. "Het
gebruik onder onze mobiele klanten stijgt juist licht", laat een
woordvoerder weten. In 2009 waren er 1,2 miljard oproepen naar voicemail van
KPN. Vier jaar eerder waren dat er nog 850 miljoen.

Visual voicemail
Terwijl de 'ouderwetse' voicemail onder druk staat van efficiënte
concurrenten, is er een nieuwe techniek die de naam 'voicemail' hoog kan
houden.

Visual voicemail is nu vooral bekend van de iPhone. Bij deze dienst
spreken bellers ook 'gewoon' een boodschap in. De telefooneigenaar krijgt op
zijn telefoon vervolgens een melding dat een bericht ingesproken is, met
daarbij - anders dan bij de traditionele voicemail - meteen ook de naam van
de beller. De ontvangen berichtjes staan overzichtelijk in een lijstje,
allemaal direct aan te klikken. Inbellen, bericht beluisteren en dan pas
door naar de tweede boodschap is dus niet nodig.

Technisch is visual voicemail ook anders. De gebruiker hoeft niet naar het
voicemailnummer te bellen, maar beluistert de boodschap direct op zijn
telefoon, waar die wordt opgeslagen. Het afluisteren kost dan ook geen
belminuten, maar verbruikt data. Omdat veel smartphonebellers een onbeperkt
data-abonnement hebben, kost dit niets extra. Alleen in het buitenland gaat
de teller voor het internetgebruik lopen.

Vaker terugbellen
Voicemailleverancier Comverse signaleert dan mensen visual voicemail
makkelijker vinden en daardoor gemiddeld twee keer zo vaak iemand
terugbellen dan bij een ouderwets voicemailbericht.

T-Mobile, in Nederland de exclusieve aanbieder van de iPhone, ziet bij
iPhone-klanten dankzij visual voicemail dan ook een toename van
voicemailgebruik.

Lees ook:

Pingen grote troef van Blackberry

Zo bespaar je stroom op je smartphone

Mobiel internet groter dan mobiele telefoongesprekken

Mobiele netwerk slibt dicht door iPhone

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl