Op Nederlandse wegen glijdt steeds vaker en meestal geruisloos een e-iets voorbij: een elektrische auto, scooter of fiets. Een teken dat de transformatie van fijnstof spuiende motoren naar schone voertuigen in volle gang is. Traditionele merken komen nu ook over de brug.
Kymco, het derde grootste scootermerk in Nederland, brengt een e-scooter op de Nederlandse markt, laat Allen Ko, bestuursvoorzitter van Kymco, aan Business Insider weten.
Het Taiwanese bedrijf heeft onlangs de IONEX gepresenteerd voor de thuismarkt en gaat eind dit jaar de boer op met een model voor de wereldmarkt. “Die zal eind 2019 verkrijgbaar zijn in Nederland”, zegt Ko.
Volgens hem tackelt IONEX een aantal mitsen en maren bij elektrische scooters. “Mensen maken zich altijd zorgen om de actieradius. Hoe ver kom je met een duurdere elektrische scooter voordat je de zware batterij een tijd kwijt bent omdat deze moet worden opgeladen?”
De IONEX telt twee verwijderbare batterijen die je thuis in vier uur tijd kunt opladen. “Net als je telefoon”, zegt Ko. Volgens hem is dit een van de unieke aspecten van de IONEX, hoewel er ook andere merken zijn waarbij je de batterij dagelijks kunt opladen.
Doorrijden terwijl de batterijen opladen
Wel zijn de batterijen van krap 5 kilo aan de lichte kant en kun je de scooter gewoon gebruiken als deze stroom moeten tappen. “Een ingebouwde batterij maakt het mogelijk door te rijden als de verwijderbare batterijen moeten worden opgeladen”, legt Ko uit.
De twee verwijderbare batterijen zijn elk goed voor 35 km terwijl de core-batterij 25 km haalt.
Is dat te weinig? Dan moet een ‘ecosysteem’ soelaas bieden. Kymco belooft namelijk een netwerk van locaties waar je een batterij kunt huren, laten opladen of zelf kunt opladen als je je charger bij je hebt, bijvoorbeeld bij Starbucks.
Ko kon nog niet zeggen waar deze locaties zich bevinden en of winkels en horeca meewerken aan het netwerk. “Maar een voordeel is dat je IONEX ook zonder netwerk goed kunt gebruiken omdat je thuis kunt opladen. Dat maakt ook oplaadpunten op parkeerplaatsen overbodig. Het netwerk is vooral van belang voor wie langere ritten wil maken.”
Hoeveel de IONEX moet kosten, is ook nog niet duidelijk. De prijs zal naar verwachting eind dit jaar bekend worden gemaakt.
Kymco, dat in 1963 is opgericht, is een oude bekende in Nederland. Het kreeg hier voet aan de grond in 1993 en heeft sindsdien een stevige positie weten op te bouwen met scooters, motorfietsen en quads.
Met een marktaandeel van 15,8 procent is Kymco het derde grootste scootermerk, na Sym (16,3 procent) en de nummer één, Vespa-fabrikant Piaggio (16,8 procent), blijkt uit cijfers over mei 2017 van VWE, bureau voor voertuigendocumentatie en -informatie.
Kymco’s zet richting elektrisch lijkt als geroepen te komen.
Nederland mikt op 49 procent minder CO2-uitstoot in 2030. Transport moet een duit in het zakje doen met onder meer elektrisch rijden, biobrandstof en maatregelen in steden. De bebouwde kom van Amsterdam is op 1 januari van dit jaar al gebombardeerd tot milieuzone, wat betekent dat benzine slurpende brom- en snorfietsen gemaakt vóór 2010 er niet meer welkom zijn.
Ondertussen is de e-scooter in opmars. In de eerste vier maanden van 2018 werden 1.225 elektrische exemplaren verkocht, een verdrievoudiging ten opzichte van dezelfde periode in 2017, meldde Rai Vereniging. Er rijden nu ongeveer 27.000 e-scooters rond, 2,5 procent van het totale park, dat 1,1 miljoen scooters telt.
De verkoop van elektrische scooters kwam volgens cijfers van het CBS in 2009/2010 een beetje van de grond, maar het zijn vooral nieuwe merken die ze op de markt brengen.
Grote merken niet in de voorhoede van elektrisch rijden
Zo heeft een aantal start-ups afgelopen jaren de Nederlandse markt weten te vinden, zoals het Duitse UNU (2017), het Chinese NIU (2018) en het Taiwanese Gogoro (2015). Traditionele merken zitten niet bepaald in de voorhoede.
Zo komt het grootste merk Piaggio naar verwachting eind dit jaar met een elektrische variant van de Vespa, de Vespa Elettrica.
Zijn de grote merken niet wat laat?
“Voor traditionele merken is het moeilijk om de omslag naar elektrisch te maken”, zegt Ko desgevraagd. “Je ziet veel e-fabrikanten verlies maken, kijk naar Tesla. Voor traditionele merken geldt dat ze niet alleen verlies maken op de ontwikkeling van de e-scooter, ze kannibaliseren daarmee ook de omzet van hun gewone scooters.”
Toch kon de switch naar elektrisch niet uitblijven. Ko verwacht dat het aantal verkopen van gewone scooters toch wel zal dalen. “Er is wereldwijd een verandering aan de gang en ik denk dat Nederland een van de landen is die daarin vooroplopen.”
En volgens hem is Kymco er nog op tijd bij. “Natuurlijk is timing belangrijk, maar ervaring is belangrijker. En IONEX biedt een goede ervaring, daar ben ik van overtuigd.”
Kymco mikt met de IONEX vooral op grote steden, zegt bestuursvoorzitter Allen Ko.
Het Amsterdamse industrieel ontwerpbureau Springtime houdt zich sinds de jaren 90 bezig met urban mobility en ontwierp e-bikes en e-scooters.
Business Insider vroeg het bedrijf of IONEX hier harten kan veroveren. Het valt mede-oprichter John Kock meteen op dat Kymco’s e-scooter nog veel op zijn benzinebroertjes lijkt.
“Terwijl je juist de kans krijgt om een product te herdefiniëren: je hebt immers geen benzinetank en geen hete uitlaat meer. Een e-scooter kan daarom veel minder technisch en gebruiksvriendelijker worden.”
Het kan natuurlijk dat scooterrijders nog niet klaar zijn voor iets dat te veel afwijkt van de gewone scooter. Daarbij heeft de IONEX nog plaats voor een paar extra batterijen die bijvoorbeeld worden gehuurd voor een lange rit.
Voor die langere ritten is wel het netwerk nodig dat Kymco belooft. Kock: “Het ecosysteem is een heel goede benadering, maar de vraag is of ze het daadwerkelijk kunnen uitrollen.”