Advertisement

De moderne werkplek vraagt om geïntegreerde communicatieoplossingen. Terwijl Microsoft Teams niet meer weg te denken is uit het Nederlandse bedrijfsleven – meer dan 70 procent van de bedrijven met meer dan 10 medewerkers gebruikt het platform – groeit ook de behoefte aan volledige integratie van vaste en mobiele telefonie. Odido speelt hier als strategische partner van Microsoft op in met Teams Phone Mobile, een oplossing die alle zakelijke communicatie samenbrengt in één platform.

Voor wie de verschillende diensten door elkaar dreigen te lopen: Microsoft Teams is het bekende samenwerkingsplatform voor chat, videobellen en bestandsdeling. Teams Phone voegt daar de mogelijkheid aan toe om te bellen met externe telefoonnummers. Teams Phone Mobile gaat nog een stap verder door mobiele telefonie volledig te integreren. “Het zijn allemaal officiële Microsoft-producten, maar Teams Phone Mobile is de nieuwste en meest moderne manier om een mobiel nummer te koppelen”, legt Lawrence Kong, Senior Marketing Manager bij Odido uit. “Je hebt nu één belgeschiedenis, één beschikbaarheidsstatus, één telefoonnummer en je kunt tijdens een gesprek makkelijk overschakelen tussen verschillende apparaten.”

Strategisch partnerschap

Waar bedrijven eerder vaak kozen voor Direct Routing – een methode om telefonie te koppelen aan Teams – biedt Teams Phone Mobile significante voordelen. “Bij Direct Routing stapel je eigenlijk telefoniesystemen”, vertelt Lienke Stam, Senior Business Consultant bij Odido. “Je hebt twee telefooncentrales: Microsoft Teams én een externe centrale. Teams Phone Mobile is een directe, diepe integratie tussen het mobiele netwerk van Odido en de Teams-omgeving van Microsoft.”

Dit verschil uit zich in concrete voordelen voor beschikbaarheid en prestaties. Met Teams Phone Mobile  kun je de oude, gestapelde telefoniesystemen elimineren. Deze hebben vaak een beschikbaarheidsgarantie van 99,99 procent. Teams Phone biedt een hogere betrouwbaarheid dan die traditionele oplossingen, met een beschikbaarheid van 99,999 procent – de hoogste standaard in de industrie. Ook is er minder vertraging in gesprekken door de directe integratie. Stam: “Het beheer is ook veel eenvoudiger omdat alles via één centrale beheerconsole gaat. Je hoeft niet meer tussen verschillende systemen te schakelen.”

Voor Odido was de keuze voor samenwerking met Microsoft een logische stap. “Er zijn heel veel verschillende technieken die enorm snel gaan. Je moet focussen op waar je goed in bent”, legt Stam uit. “Bij Odido zeggen we vaak: technologie dient de mens. Het gaat uiteindelijk om de mensen die ermee moeten werken”, vult Kong aan. “Daar past dit product gewoon heel goed bij.”

Voordelen voor organisaties

Voor IT-managers die strategisch willen bijdragen aan hun organisatie biedt Teams Phone Mobile substantiële voordelen. Het beheer wordt aanzienlijk efficiënter doordat beheerders niet meer tussen verschillende systemen hoeven te schakelen. “Alles gaat via het Microsoft Teams Admin Center, wat zorgt voor significant minder beheerwerk”, legt Stam uit. Ook financieel zijn de voordelen overtuigend: onderzoek van marktonderzoeksbureau Forrester toont aan dat organisaties hun Total Cost of Ownership met gemiddeld 45 procent kunnen verlagen, met een Return on Investment van 146 procent voor MKB-bedrijven en 143 procent voor grote organisaties. De terugverdientijd is in beide gevallen minder dan 6 maanden. Daarnaast neemt de productiviteit toe omdat medewerkers niet meer hoeven te schakelen tussen verschillende systemen en apparaten – zij kunnen zo gemiddeld 1,6 uur per week besparen.

Compliance-vereisten

Teams Phone Mobile lijkt vooral waardevol te zijn voor de financiële en professionele dienstverlening. “In de financiële sector zien we veel interesse vanwege compliance-vereisten”, vertelt Kong. “Vaak hebben die organisaties wel systemen om bijvoorbeeld gesprekken te loggen, maar medewerkers pakken dan toch hun mobiele telefoon waardoor gesprekken niet vastgelegd worden zoals soms vereist is voor compliance. Met Teams Phone Mobile krijgt de IT-afdeling ook controle over wat er met mobiele nummers gebeurt, omdat alles in de Teams-omgeving wordt geplaatst.”

Efficiëntie

Voor de professionele dienstverlening zit de potentiële waarde vooral in efficiëntie. “Consultants leven bijna met hun mobiel in de hand”, aldus Kong. “Voor hen is de integratie tussen mobiel en Teams pure tijdwinst. Ze hebben één geschiedenis, één beschikbaarheid, één contactlijst.” Deze integratie wordt versterkt door de kwaliteit van het onderliggende Odido-netwerk – recent nog bekroond met de Ookla Speedtest Award 2024 voor snelste mobiele netwerk.

End-to-end ondersteuning

De succesvolle implementatie van Teams Phone Mobile vraagt om een gedegen aanpak. Business consultants van Odido analyseren daarom eerst de specifieke situatie en wensen van organisaties, waarna ze een advies op maat maken. “We zien dat organisaties behoefte hebben aan end-to-end ondersteuning”, vertelt Stam. “Van de initiële analyse en implementatie tot aan het dagelijks beheer en support.” Deze benadering, gecombineerd met vroege toegang tot de nieuwste Teams Phone-ontwikkelingen – zoals eerder al bij de introductie van Operator Connect – zorgt ervoor dat organisaties maximaal kunnen profiteren van de mogelijkheden die het platform biedt.

Groeiende markt

Momenteel gebruikt ongeveer 25 procent van de Teams-gebruikers in Nederland ook Teams Phone. Kong verwacht hier sterke groei in, mede door de opkomst van AI en automatisering in zakelijke communicatie. “Teams Phone Mobile is voorbereid op deze ontwikkelingen. De integratie met Microsoft Copilot maakt het bijvoorbeeld mogelijk om gesprekken automatisch te laten transcriberen en samenvatten. We zien dat automatisering steeds belangrijker wordt in het bedrijfsleven”, legt Stam uit. “Organisaties die niet meegaan in deze ontwikkeling lopen het risico om productiviteit en efficiency mis te lopen en daardoor misschien de boot te missen.”

De voordelen van Teams Phone Mobile zijn helder: minder beheerwerk door één centrale beheerconsole, hogere productiviteit door naadloze integratie van vast en mobiel, en een aanzienlijke kostenbesparing met een terugverdientijd van minder dan zes maanden. Voor organisaties die hun communicatie willen moderniseren biedt deze oplossing een toekomstbestendige basis.

Lees hier meer over Teams Phone Mobile van Odido.