Kan het meest hippe fintechbedrijf dat de Amsterdamse beurs koestert, zijn groeiambities waarmaken?
Dat is de hamvraag voor beleggers in Adyen, die aankijken tegen een torenhoge waardering, sinds het bedrijf afgelopen juni een beursnotering kreeg.
Uit de woensdag gepubliceerde halfjaarcijfers blijkt in ieder geval dat Adyen stevig is gegroeid in de eerste helft van 2018.
De betalingsdienstverlener, die fungeert als schakel tussen webshops en banken, zag de omzet met twee derde stijgen. De winst viel bijna driekwart hoger uit en qua betalingen was sprake van 43 procent groei.
Het aandeel Adyen steeg 5 procent na opening van de Amsterdamse beurs.
Onderstaande tabel geeft het overzicht:
(klik voor uitvergroting)
Adyen verwerkt betalingen voor grote binnen- en buitenlandse klanten als De Bijenkorf, Uber, Netflix en Spotify.
Het bedrijf sloot de eerste helft van 2018 af met een omzet van 156,4 miljoen euro. De winst bedroeg 48,2 miljoen euro. Door Adyen werd in de meetperiode voor ruim 70 miljard euro aan betalingen verwerkt.
Adyen ging enkele maanden terug voor een introductieprijs van 240 euro per aandeel naar het Damrak verdubbelde binnen een dag in waarde. Dinsdag, vóór de publicatie van de cijfers, was een aandeel Adyen ruim 548 euro waard.
De torenhoge beurskoers is een belangrijk aandachtspunt voor beleggers: het betekent dat Adyen hard moet blijven groeien om de verwachtingen waar te maken.
Per aandeel kwam de winst van Adyen in de eerste helft van dit jaar uit op 1,58 euro, zo bleek woensdag. Stel dat het bedrijf een vergelijkbare winst in de tweede helft van het jaar haalt en voor het jaar op een winst per aandeel van 3,20 euro uitkomt. Tegen de koers van 548 euro komt dat neer op een waardering van 171 keer de winst over 2018.
Een dergelijke waardering vraag om forse groei in de komende jaren. Als Adyen bijvoorbeeld drie jaar lang de nettowinst met 70 procent per jaar laat stijgen, dan groeit de winst per aandeel naar 15,7 euro. Op basis van het huidige koersniveau zakt de koers-winstverhouding dan naar 35.
Beleggers hebben er kennelijk vertrouwen in, want de koers van Adyen schoot woensdag bij de opening met 6 procent omhoog naar 580 euro. Het bedrijf is inmiddels zo'n 17 miljard euro waard op de beurs.
Adyen werkt zelf overigens met met verwachtingen die vooral betrekking hebben op de omzetgroei en de winstmarge. Daarbij gaat het bedrijf voor dit jaar uit van minstens 40 procent omzetgroei. Verder rekent Adyen op termijn op een marge op het bedrijfsresultaat van minstens 55 procent. In de eerste helft van het jaar was dit 44,9 procent.
Sterke groei in Noord-Amerika en Azië
Volgens Adyen was de groei van het betalingsvolume in de eerste helft van dit jaar robuust. Qua omzetgroei sprongen met name de stijging in Noord-Amerika en Azië in het oog. In deze regio's vielen opbrengsten bijna anderhalf keer hoger uit dan een jaar eerder.
In Europa was sprake van bijna 52 procent groei. In Latijns-Amerika stegen de opbrengsten met krap 59 procent.
De stevige groei betekende ook dat Adyen meer kosten maakte. Personeelskosten stegen in de meetperiode met 46 procent. Adyen nam met name meer techneuten en commerciële mensen in dienst.
Ook maakte het bedrijf andere kosten om de groei van de onderneming te stutten. Zo vielen verkoop- en marketingkosten met ruim 11 miljoen euro circa een derde hoger uit in vergelijking met een jaar eerder. Ook maakte Adyen kosten voor de beursgang. Ondanks dat wist Adyen zijn winstmarges te verbeteren.
De beursgang leverde oprichters Pieter van der Does en Arnout Schuijff honderden miljoenen op. Ook prinses Mabel van Oranje maakte een deel van haar belang te gelde en verdiende daarmee miljoenen.