ANALYSE – Microsoft lijft Yammer in, een sociaal netwerk voor bedrijven. Daarmee opent het een andere deur om bij ondernemingen binnen te komen.

Maar liefst 1,2 miljard dollar – bijna een miljard euro – in contanten betaalt Microsoft voor Yammer, dat drie maanden geleden nog 85 miljoen dollar ophaalde bij investeerders. De waarde van het bedrijf werd toen geschat op 600 miljoen dollar.

Microsoft lijkt dus te veel te betalen voor een bedrijfje dat een sociaal netwerk aanbiedt voor ondernemingen. Waarom doet de maker van Windows en Office-software deze aankoop?

Social enterprise networks

Yammer is een sociaal netwerk voor bedrijven. Het is vergelijkbaar met Twitter en Facebook, maar dan uitsluitend voor intern gebruik. De informatie is alleen zichtbaar voor werknemers van hetzelfde bedrijf.

Zogenoemde enterprise social networks (ESN’s) zijn bezig aan een sterke opmars. Yammer heeft inmiddels 5 miljoen geregistreerde gebruikers. Oprichter en directeur David Sacks zei in maart tegen Z24 dat er per maand 250 duizend nieuwe gebruikers bijkomen. Jive, een concurrent van Yammer, ging eind 2011 naar de beurs.

“Microsoft heeft een beetje langzaam gereageerd op de opmars van sociale netwerken”, aldus Rob Koplowitz, analist van onderzoeksbureau Forrester in reactie op de overname van Yammer. “Social enterprise groeit enorm en Microsoft heeft een sterke positie in de markt nodig.”

Microsoft heeft geprobeerd om dat zelf voor elkaar te boksen. Zijn eigen product in de social business software, Sharepoint, is inmiddels van een sociale laag voorzien. Alle technologie van Yammer is in principe ook beschikbaar in Sharepoint. Maar dit is nooit echt aangeslagen. Microsoft heeft ook een poging gedaan om een Yammer-kloon te ontwikkelen, maar OfficeTalk verdween al snel naar de achtergrond.

Skype

Met de aankoop van Yammer beschikt Microsoft in één klap over de marktleider op het gebied van sociale-bedrijfsnetwerken. Het koopt een sterk merk dat op meerdere platforms aanwezig is met applicaties.

Dat doet denken aan de overname van Skype. Microsoft kocht de internetbeldienst vorig jaar voor 8,5 miljard dollar, de duurste overname in de geschiedenis van Microsoft. En dat terwijl de softwaregigant uit Redmond de technologie al in huis had: het ontwikkelde zelf het vergelijkbare Lync. De reden van de aankoop was voornamelijk het sterke merk en de werking op zowel pc's, mobieltjes als tabletcomputers van verschillende merken.

Virale marketing

Het marketingaspect van Yammer is daarnaast ook interessant voor Microsoft. Yammer weet via de achterdeur bij veel bedrijven binnen te dringen. Aanmelden bij het sociale netwerk is in eerste instantie gratis. Werknemers kunnen zich op eigen houtje kosteloos aanmelden. Daardoor verspreidt het netwerk zich als een virus.

Als genoeg werknemers het gebruiken, komt er een punt dat het management van een bedrijf controle wil over het Yammer-netwerk. En dan komt de aap uit de mouw. Voor beheerrechten, data-export en aanvullende beveiliging moet worden betaald: vijf dollar per gebruiker per maand.

Dit 'virale' model staat haaks op de benadering van Microsoft. De sofwaregigant is gewend dat een handvol mensen binnen een bedrijf de beslissingen over technologie nemen, niet dat werknemers op eigen houtje software uitproberen.

Bestuursvoorzitter Steve Ballmer gaf in de toelichting op de overname toe dat de waarde van Yammer deels in het distributiemodel zit. Microsoft wil daarvan leren.

iPhone en Twitter bestormen bedrijf

Dit staat symbool voor een tweede trend die Microsoft min of meer heeft gemist: producten uit de consumentenmarkt weten bedrijven binnen te dringen en veranderen de manier waarop technologie binnen bedrijven wordt gebruikt. Kijk naar de iPad en iPhone.

Hetzelfde geldt voor Yammer. “Microsoft keek vanaf de kant toe en zag Facebook en Twitter”, zegt George Zachary, lid van de raad van bestuur van Yammer. “Ze realiseerden zich dat als de communicatie van consumenten deze kant op gaat, bedrijven dezelfde richting uitgaan.” Met Yammer verzekert Microsoft zich van een sterke positie op het snijvlak tussen consumentenproducten en bedrijfstoepassingen.

Wie het eerst koopt...

Naast de inhoudelijke overwegingen is er nog een laatste, simpele verklaring voor de aankoop. Door Yammer te kopen blijft dit bedrijf uit handen van Microsoft-concurrenten als Salesfoce en Oracle.

Salesforce, dat met Salesforce Chatter ook een speler is op de markt voor sociale-bedrijfsnetwerken, kocht deze maand Buddy Media, een social media marketingplatform. Oracle nam in mei Vitrue over, een bedrijf dat
reclamecampagnes via sociale media uitvoert. Met Yammer in de broekzak blijft Microsoft de concurrentie een stap voor.