Media Markt gaat eigen laptops en tablets verkopen onder de naam Peaq. Wat is de logica achter die stap?
Media Markt, de grootste elektronicaketen van Europa, komt met een huismerk voor computers. In november moeten laptops en tablets onder de eigen merknaam Peaq in Nederlandse winkels liggen, liet Rick van Oudenrijn van de Duitse elektronicaketen maandag weten tegenover Tweakers.
Uniek is het idee niet. Zo denken veel mensen bij de producten van het Duitse bedrijf Medion meteen aan budgetsupermarkt Aldi. En Highscreen – wie kent de naam nog? – was jaren terug het huismerk van computerwinkelketen Vobis.
Vier huismerken van Media Markt
De merknaam Peaq die Media Markt inzet, komt niet uit de lucht vallen. Vorig jaar bracht Media Markt al eigen audio- en video-apparatuur uit onder die naam. Ook zette het toen drie andere huismerken in de Nederlandse markt: Isy voor elektronische accessoires, Koenic voor witgoed en ok. voor goedkope huishoudelijke apparatuur. Media Markt hanteert de vier huismerken al een aantal jaar in het buitenland.
Het eigen assortiment wordt nu dus uitgebreid met laptops en tablets. Die worden gemaakt door Lenovo, de Chinese fabrikant die in 2005 de pc-tak van het Amerikaanse IBM overnam en zich inmiddels de grootste pc-maker ter wereld mag noemen.
Nederland is het eerste land waar de Peaq-computers te koop zullen zijn. Waarom wil de elektronicaketen naast verkoper nu ook maker van eigen producten zijn?
Winstmarge vergroten
De belangrijkste reden is financieel: de winstmarge op huismerken is groter. Lenovo levert de computers waarschijnlijk voor nauwelijks meer dan de kostprijs. Dat kan voor hen uit, omdat ze overtollige capaciteit van fabrieken inzetten voor de productie. Daardoor dalen de gemiddelde kosten.
Media Markt neemt 'white label'-computers af, en draait dus niet op voor de marketingkosten van Lenovo die normaal gesproken zijn verwerkt in de prijs. Daardoor houdt de winkelketen onder streep meer over aan de verkoop van huismerken.
Daarnaast kan Media Markt met de veelal goedkopere huismerken op prijs concurreren met andere elektronicazaken. Dat is goed voor het imago van Media Markt en bindt de klanten aan de winkelketen.
Gaten in aanbod dichten
Ook kan Media Markt gaten in het assortiment dichten met de huismerken. De winkelketen weet op basis van klantdata precies waar de consument naar op zoek is. Door Lenovo apparaten te laten maken in prijsklasses die Media Markt nu nog niet aanbiedt, kan de detailhandelar klanten beter bedienen.
"Lenovo maakt de apparaten op basis van onze vraag", zegt Van Oudenrijn daarover tegen Tweakers. "Het voordeel is dat we de wensen van onze klanten goed kennen."
Interessant in dat opzicht is dat Media Markt ook Chromebooks onder de naam Peaq wil uitbrengen. In de kwakkelende pc-markt zijn goedkope laptops met Google's besturingssysteem één van de weinige lichtpuntjes.
Ook zet Media Markt in op tablets met Windows. "Over Android denken we nog na. Daarvoor wachten we af hoe die markt zich ontwikkelt", aldus Van Oudenrijn tegenover Tweakers. Eigen smartphones behoren voor de toekomst ook tot de mogelijkheden.
Concurrentie met fabrikanten
Door zelf goedkopere laptops en tablets in de schappen te leggen, concurreert Media Markt op prijs met bekende elektronicamerken. Dat is volgens het concern geen probleem, omdat fabrikanten andersom hetzelfde doen en steeds meer winkeltje spelen.
"Merkfabrikanten bouwen ook meer en meer hun eigen verkoopkanaal uit: via het internet of eigen merkenwinkels", zei Jeroen Hoebée van Media Markt Benelux daarover vorig jaar tegenover Het Laatste Nieuws. "Dus is het ook niet zo vreemd meer dat een retailer zijn eigen producten maakt."
Voorlopig hoeft Media Markt niet te vrezen: fabrikanten zijn nog steeds erg afhankelijk van grote elektronicazaken om hun producten aan de man te brengen. Wellicht dat die balans in de toekomst gaat verschuiven, met de opkomst van webshops en merkwinkels van Apple en Microsoft.
Producten moeten goed zijn
Er schuilt nog een ander risico in de strategie van Media Markt. De goedkope huismerken mogen dan aantrekkelijk zijn voor klanten, als ze van slechte kwaliteit blijken, kan het ook reputatieschade opleveren.
Dat overkwam de Amerikaanse elektroketen Best Buy, die in 2009 bijna 13 duizend tv's van het eigen merk Insignia terug moest roepen nadat twee exemplaren naar verluidt in brand waren gevlogen bij mensen thuis.
Daarin schuilt een wijze les voor Media Markt: als de kwaliteit van het huismerk onder de maat is, kan het bedrijf die hogere winstmarge op z'n buik schrijven.