ANALYSE – Scheidend topman Steve Ballmer heeft een uitdagende missie voor zijn opvolger. Het doel is niet meer om elk bureau van een computer te voorzien.
Het tijdperk Steve Ballmer bij softwareconcern Microsoft komt langzaam maar zeker ten einde. De kalende studievriend van oprichter Bill Gates zwaait na pakweg veertien jaar af als topman van het bedrijf achter besturingssysteem Windows.
Een speciale commissie is al enkele maanden op zoek naar een nieuwe topman, waarbij onder meer oud-Nokia-baas Stephen Elop en Satya Nadella worden genoemd. De laatste heeft momenteel de leiding over de zakelijke kant van Microsoft.
Ondertussen is Ballmer druk bezig met afronden. In september nam hij al in tranen afscheid van de medewerkers. Hij hield een emotionele speech en verliet met het nummer The time of my life de arena met Microsoft-werknemers.
Nu heeft Ballmer zijn allerlaatste brief aan de aandeelhouders geschreven. Daarin doet hij een kersvers mission statement uit de doeken, eentje die past bij de nieuwe strategie van het bedrijf.
Ballmer omschrijft de doelstelling van Microsoft als volgt:
...to create a family of devices and services for individuals and businesses that empower people around the globe at home, at work and on the go, for the activities they value most.
Dat is een hele mond vol vergeleken bij wat het eerder was, namelijk: elk bureau en huis van een computer voorzien, schrijft Microsoft-expert Mary Jo Foley.
Zowel voor consument als zakelijke klant
De nieuwe doelstelling sluit aan bij de toekomstvisie van het bedrijf uit Redmond. Het wil zowel actief zijn op de consumentenmarkt als in de zakelijke branche. En het wil smartphones en tablets maken en online diensten aanbieden.
Waarom? Omdat mensen in de afgelopen twintig jaar op een hele andere manier technologie zijn gaan gebruiken. De strikte scheiding tussen werk en privé is verdwenen. Vroeger had je op het werk betere computers, telefoons en software dan thuis. Gadgets waren duur, en alleen een bedrijf kon zich de aanschaf veroorloven.
Maar tegenwoordig is dat dikwijls omgekeerd. Smartphones, tablets en schootcomputers zijn inmiddels dermate goedkoop, gebruiksvriendelijk en populair dat bijkans iedereen ze in huis heeft. En bedrijven als Google en Microsoft bieden inmiddels gratis tekstverwerkers en e-mail aan in de cloud.
Beetje van Apple, beetje van Google
Steeds meer mensen gebruiken die consumentenproducten ook voor hun werk. Deze trends zijn bekend onder de termen consumerization of IT en bring your own device (BYOD).
Microsoft gelooft dat die trends onomkeerbaar zijn. Het moet apparaten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke klanten aanbieden om het hele spectrum van de bank tot aan het bureau te beheersen. Doet het dat niet, dan is het afhankelijk van andere partijen, die Microsoft buiten kunnen sluiten, schrijft Foley. Google heeft dat al eens gedaan door de YouTube-app te blokkeren op Windows Phone.
Deze overtuiging ligt ten grondslag aan de nieuwe visie voor 'One Microsoft' die Ballmer in juli naar buiten bracht. Maar Microsoft brengt zichzelf daarmee wellicht in een hopeloze spagaat. Het wil meer zoals Apple zijn op het gebied van consumenten en apparaten, terwijl het voor de online diensten zich spiegelt aan Google. Dat zijn twee hele verschillende bedrijven met totaal uiteenlopende verdienmodellen. Het is de vraag of dat te verenigen is onder één dak.