ANALYSE – Na een mislukt avontuur in China moet Heineken Asia Pacific Breweries inlijven om de boot niet te missen in de snelgroeiende Aziatische biermarkt.
Heineken heeft zijn directe belang in Asia Pacific Breweries uitgebreid, maakte de brouwer woensdag bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
Sinds half juli aast Heineken op de Aziatische producent van onder meer het populaire Tiger Beer. De Nederlandse bierbrouwer hoopt zijn aanwezigheid in Azië te vergroten. Dat is nodig, wil het bedrijf profiteren van de groeiende biermarkt aldaar, zo bleek ook uit de halfjaarcijfers.
De omzet van Heineken nam in de eerste zes maanden van dit jaar met 5 procent toe, vooral door uitstekende resultaten buiten Europa. In markten als Afrika en Azië valt de komende jaren de meeste winst te behalen voor Heineken. Vooral in Azië valt de aanwezigheid van Heineken tegen en daar moet iets aan gedaan worden.
Noord- en Zuid-Amerika
Heineken is qua biervolume de derde brouwer ter wereld, achter Anheuser-Busch InBev en SABMiller.
Plek drie is een prima positie, maar de Nederlandse multinational heeft in het vorige decennium wel de slag gemist. Terwijl de concurrenten overnames deden in opkomende markten, concentreerde Heineken zich op de Europese markt. Naar eigen zeggen om een solide basis te kweken zodat het later ook brouwerijen op kon kopen in nieuwe bierlanden. Daardoor raakte Heineken achterop op de wereldwijde biermarkt.
In 2010 deed Heineken een succesvolle overname: het kocht Femsa, één van de grootste drankenbedrijven van Latijns-Amerika. De ruimte om grote overnames te doen in Noord- en Zuid-Amerika is echter beperkt. SABMiller nam in 2005 al de Colombiaanse brouwer Bavaria over, destijds de tweede speler in Zuid-Amerika. De rest van de Amerika's is stevig in handen van Anheuser-Busch InBev.
Afrika
In Afrika is Heineken goed aanwezig. Het is bijvoorbeeld marktleider in de twee grote biermarkten in West-Afrika: Nigeria en Ghana. Het op een na grootste continent op Aarde is echter het domein van SABMiller. South African Breweries (SAB) is vanuit de thuisbasis sterk in Zuid- en Oost-Afrika.
Daarnaast heeft het een belang in de Castel Group, die dominant is in Centraal- en West-Afrika.
Azië
Blijft over: Azië. Daar is Heineken voornamelijk actief middels joint-ventures. Zo heeft het een belang van 37,5 procent in United Breweries, de grootste drankenproducent van India.
Ook bezit het een belang in Asia Pacific Breweries (APB), de grootste brouwer in de sterk groeiende Zuidoost-Aziatische markt. Samen met Fraser & Neave (F&N) bezit Heineken een belang van 50 procent in Asia Pacific Investment Private Limited (APIPL), een samenwerkingsverband tussen de twee dat voor 64,8 procent eigenaar is van ABP.
Heineken wil het directe en indirecte belang van F&N in APB overnemen, zodat het 84,24 procent van APB bezit. Vervolgens wil het een bod doen op de rest van de aandelen.
Maar Heineken ondervindt concurrentie van Thai Beverages van de Thaise miljardair Charoen Sirivadhanabhakdi. Onlangs werd een belang van 8,5 procent in APB door een Singaporese bank verkocht aan bedrijven die zijn gelinkt aan Thai Beverages. Heineken zag dat mogelijk als een aanval op zijn grip op de Zuidoost-Aziatische regio en bracht daardoor een bod uit op het aandeel van F&N.
ThaiBev bood tevens op het F&N-belang, waardoor Heineken zich genoodzaakt zag om het eigen bod te verhogen van 50 naar 53 Singapore dollar per aandeel.
Hoofdprijs
Het totale bod van Heineken heeft een waarde van 5,6 miljard Singaporese dollar, zo'n 3,6 miljard euro. Dat is 18,5 keer de verwachte brutowinst van APB in 2012. Ter vergelijking: AB-InBev betaalde in juni 16 keer de brutowinst voor de Mexicaanse brouwer Grupo Modelo, de producent van Corona.
Het bod van Heineken lijkt aan de hoge kant. Dat de Amsterdamse brouwer de hoofdprijs betaalt voor APB komt deels doordat het de slag gemist heeft en deels doordat de familie controle wil houden over het bedrijf. Charlene de Carvalho-Heineken bezit via via nog altijd 50,1 procent van het beursgenoteerde Heineken NV.
Dit betekent in de praktijk dat als Heineken overnames doet, dit vooral met cash en schuld moet worden betaald. Als er aandelen worden uitgegeven dan moet de familie ook 'bijkopen' om een meerderheidsbelang te houden, dat doen ze maar beperkt.
Mocht de overname van APB slagen, dan komt door de financiering de nettoschuld/EBITDA-ratio boven de 3 uit, liet Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer in een telefonische toelichting op de halfjaarcijfers weten tegen persbureau Dow Jones. Om de schuldenratio weer naar een acceptabel niveau te brengen, moet Heineken na een eventuele overname van APB even een pauze inlassen op overnamegebied.
Sleutel tot Azië
Ondanks de hoge prijs en de oplopende schuldenlast, is APB een kans die Heineken niet kan laten lopen. APB is een sterk merk en heeft een marktaandeel van 70 procent in Indonesië. Daarnaast is het marktleider in Singapore en Maleisië.
Bovendien is APB de nummer twee in Vietnam en heeft het een marktaandeel van zo'n 33 procent Cambodja, twee landen waar de komende tijd forse groei in de bierverkoop wordt verwacht van 7 tot 8 procent per jaar.
Na een mislukt avontuur in China moet Heineken APB inlijven om de boot niet te missen in de snelgroeiende Aziatische biermarkt. Asia Pacific Breweries is voor Heineken de sleutel tot Azië.