Apple onthulde woensdag de nieuwste versie van de iPhone. De lancering stelde teleur: alle details waren van tevoren al gelekt en de telefoon was niet revolutionair. De iPhone heeft z’n magie verloren.
De hype rond de onthulling van de eerste iPhone op 9 januari 2007 was enorm. Op het podium van Macworld Expo kondigde Steve Jobs drie nieuwe apparaten aan: een iPod met touchscreen, een mobiele telefoon en een internetapparaat.
Maar het bleek niet om drie losse producten te gaan. De iPhone verenigde al die functies in één revolutionaire gadget. Enkele maanden later stonden er lange rijen voor Amerikaanse winkels met Applefans die de iPhone per se wilden hebben.
Alles was al gelekt
Ruim vijf jaar later op 12 september 2012 laat Apple de iPhone 5 zien aan de wereld. Maar niemand is verrast. Alle details zijn van tevoren al gelekt: het 4-inch scherm, het dunnere en lichtere toestel, de A6-processor, de nieuwe LTE-technologie voor mobiel internet.
De grootste verrassing woensdag was het optreden van de Amerikaanse rockband Foo Fighters aan het einde van de presentatie.
Telefoon niet revolutionair
De magie rondom een iPhone-lancering is verdwenen en dat ligt niet alleen aan het uitlekken van informatie. Apple is qua smartphones geen innovator meer. Dat komt deels omdat de productcategorie volwassen is geworden: er valt simpelweg niet heel veel meer aan de huidige smartphones te verbeteren.
Maar met de iPhone 5 is eens te meer duidelijk geworden dat Apple volgt en niet leidt op sommige vlakken. Zo is het grotere scherm van de iPhone 5 een directe reactie op de enorme displays van concurrerende telefoons van Samsung en HTC. De Galaxy S3 van Samsung heeft een display van 4,8 inch, de Galaxy S2 heeft een 4,3-inch scherm. Daar stak de iPhone met zijn 3,5-inch scherm tot nu toe schril bij af.
Ook qua software loopt Apple niet meer voorop. Het nieuwe notificatiecentrum - het scherm waar je meldingen op binnen komen - dat oktober vorig jaar in iOS 5 werd geïntegreerd, is afgekeken van Android. Notificaties is iets dat Android altijd beter voor elkaar heeft gehad.
Woensdag liet Apple ook een ingebouwde panoramafotofunctie zien, ook iets dat HTC en Samsung al een poos op hun smartphones hebben.
Wet van de remmende voorsprong
De nieuwe iPhone is geen grensverleggend toestel, het is een evolutie van zijn voorgangers. Dat is niet erg. De iPhone 5 is een fantastische smartphone waar Apple ongetwijfeld vele miljarden dollars aan zal verdienen.
In het meest recente kwartaal bedroeg de omzet van het technologiebedrijf uit Cupertino 35 miljard dollar, mede doordat Apple 26 miljoen iPhones verkocht. Het toestel is enorm winstgevend: de nettowinstmarge op de iPhone bedraagt bijna 50 procent.
Maar ook voor Apple geldt de wet van de remmende voorsprong. Waar het bedrijf vijf jaar geleden de markt voor smartphones openbrak, streeft het er nu naar om zijn marktpositie te behouden.Het onoverwinnelijke aura rondom Apple brokkelt langzaam af. Een presentatie van een Apple-telefoon is nu net als de lancering van een nieuwe Nokia of een Samsung. De iPhone is een gewone telefoon geworden.