- Het vertrouwen van consumenten in de economie kalft af in Nederland.
- In juni was sprake van een lichte daling van het consumentenvertrouwen, blijkt uit een peiling van het CBS.
- Onder meer de bereidheid tot het doen van grote aankopen neemt af.
- Lees ook: Mode- en schoenenwinkels verwachten lastige tweede helft van 2023 en pleiten voor verlaging werkgeverslasten
Het herstel van het consumentenvertrouwen dat sinds oktober 2022 was ingezet, stagneert. In juni is sprake van een lichte daling, zo blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Consumenten waren in juni opnieuw iets pessimistischer over de economie dan een maand eerder. Het consumentenvertrouwen laat daarmee voor de tweede maand op rij een lichte verslechtering zien, na zes maanden van verbeteringen.
De graadmeter waarmee het CBS het consumentenvertrouwen meet, is in juni uitgekomen op een stand van min 39. In mei was dat nog min 38. Het consumentenvertrouwen is daarmee nog altijd uitzonderlijk laag en ligt ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op min 10 staat.
Koopbereidheid consumenten lager in juni
Het oordeel van consumenten over de economie in de komende twaalf maanden was negatiever dan een maand eerder. Het oordeel over de financiële situatie in zowel de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden was in juni eveneens negatiever.
De koopbereidheid van consumenten is licht gedaald van -28 in mei naar -29 in juni. Dit geldt ook voor de subcategorie rond het doen van grote aankopen, waar een verzwakking van de koopbereidheid zichtbaar is.
De verzwakking van de koopbereidheid kan te maken hebben met de aanhoudend hoge inflatie in Nederland. Op jaarbasis kwam de gemiddelde prijsstijging in mei uit op 6,1 procent en dat was hoger dan in april. Onder meer voedselprijzen blijven op jaarbasis behoorlijk hard klimmen.