Zou jij een tas van 10.000 euro duur noemen? Artistiek directeur Pierre-Alexis Dumas van het Franse luxemerk Hermès vindt van niet.

    In een interview met het Amerikaanse tv-programma 60 Minutes zegt Dumas dat de tassen van het 186 jaar oude modehuis niet ‘duur’ zijn, maar ‘kostbaar’.

    Hermès staat misschien wel het meest bekend om zijn Birkin-tas, een draagtas die het merk in de jaren ’80 introduceerde en die een vanafprijs heeft van ongeveer 10.000 euro. In sommige varianten kan de prijs oplopen tot zes cijfers.

    De 58-jarige Dumas legt uit wat het verschil is tussen duur en kostbaar. "Duur betekent een product dat niet levert wat het zou moeten leveren. Je betaalt veel geld, maar het product stelt teleur."

    Een 'kostbaar' product is hoog geprijsd, omdat het "op de juiste manier is gemaakt, met het vereiste niveau van aandacht, zodat je een kwaliteitsproduct in handen hebt."

    Pierre-Alexis Dumas en Gwyneth Paltrow tijdens de Paris Fashion Week in 2020. Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images

    Dumas, die sinds 2005 artistiek directeur van Hermès is en wiens vader CEO was van de Hermès-groep, stelt dat elke tas die het bedrijf verkoopt met de hand wordt genaaid met het zadelsteekwerk, uitgevoerd door ambachtslieden die jarenlang getraind zijn voor deze taak.

    De middelen en tijd die nodig zijn om een product te voltooien zijn van belang voor de uiteindelijke prijs, die ook afhangt van de grootte en de materialen.

    Zelfs de rijken kunnen een Hermès-tas moeilijk bemachtigen

    Zelfs als Hermès-klanten het geld hebben om een Kelly (vernoemd naar Grace Kelly) of een Birkin (vernoemd naar de Britse actrice Jane Birkin) te kopen, kan het zijn dat ze er jaren op moeten wachten.

    Martin Roll, wereldwijd bedrijfsstrateeg en senior adviseur bij consultant McKinsey, vertelt aan Business Insider dat de merkidentiteit van Hermès draait om de schaarste van zijn producten.

    Volgens Roll is deze strategie cruciaal voor het vermogen van het merk om dips in de economische conjunctuur goed door te komen, zoals de afnemende vraag in China die de luxesector momenteel treft. "Ze weten heel goed dat Hermès, net als alle luxemerken, het risico loopt om oververzadigd te raken", zegt Roll. Het feit dat het merk nog steeds een familiebezit is, geldt ook als een voordeel.

    Jane Birkin en één van haar gevierde Hermès-tassen. Foto: Jun Sato/Getty Images

    In 60 Minutes wijst Dumas geruchten van de hand dat Hermès kunstmatig de schaarste van zijn producten opvoert. "Dat zou een marketingafdeling vereisen en die hebben we niet. Ik zeg altijd graag dat Hermès een oude dame is met startup-problemen."

    Dumas ontkent ook dat het merk tassen achterhoudt om de schaarste te vergroten. "Wat we hebben, zetten we in de schappen en het is zo weg."

    LEES OOK: We reden de Lotus Emeya – is het summum van wat China kan maken, genoeg om de Porsche Taycan te verslaan?