HEMA-CEO Tjeerd Jegen heeft op LinkedIn sarcastisch het management van Albert Heijn bedankt voor hun steun tijdens de lockdown.
In een bericht waarin hij drie topbestuurders van Albert Heijn en Ahold Delhaize heeft getagd, hekelt Jegen essentiële winkels die niet-essentiële producten verkopen.
Als voorbeeld noemt hij een handdoekenactie bij AH, die volgens hem de markt ‘afroomt’ voordat winkels als HEMA weer open mogen. Niet iedereen is het daarmee eens.
Albert Heijn heeft inmiddels op Jegen gereageerd. De super kreeg eerder dezelfde kritiek van modeondernemer Nikkie Plessen.
Tjeerd Jegen, CEO van HEMA, verwijt essentiële winkels als Albert Heijn een gebrek aan solidariteit als zij tijdens de lockdown niet-essentiële non-food producten verkopen.
“Dit is blijkbaar retail solidariteit middenin een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non-food producten in de ramsj gooien”, schrijft hij in een post op LinkedIn.
Een bijgevoegde foto laat een folder van Albert Heijn zien waarin twee handdoeken voor de prijs van één worden aangeboden. “Zie hieronder de promo van Albert Heijn van komende week die hiermee de markt gaat afromen voordat wij weer open mogen”, spuwt Jegen zijn gal.
Om vervolgens op sarcastische wijze drie topbestuurders, die hij heeft getagd in het bericht, direct aan te spreken: "Dank voor jullie steun: Marit van Egmond Wouter Kolk Frans Muller!". Het gaat hier om respectievelijk de baas van Albert Heijn, de topman van Alhold Delhaize in Europa en de CEO van Ahold Delhaize.
De reacties op Jegens klaagzang zijn wisselend. Sommigen hebben begrip voor de grieven van de HEMA-CEO en menen dat de overheid met de coronamaatregelen een ongelijk speelveld voor bedrijven heeft gecreëerd. Dat AH dan niet-essentiële non-food verkoopt noemt een general manager van een keten voor mannenmode daarom "niet sjiek."
'HEMA moet webshop verbeteren'
Ook een marketeer vindt dat Jegen inhoudelijk een punt heeft, maar keurt de "publiekelijke aanval" op de top van Albert Heijn en Ahold Delhaize af. "Ik denk dat jij het 06-nummer van alle drie in je contacten hebt staan. Een belletje had dan toch ook gekund?"
Een enkeling kan zich "echt bijna niet voorstellen" dat Jegen dit heeft gepost. "Wat een kinderlijk gejank", zegt de oprichter van een softwarebedrijf. "En dan ook nog eens het management van AH taggen, hoe bedenk je het?", schrijft hij.
"AH verkocht al non-food en doet dat nog steeds", vervolgt hij. "Zowel Hema als AH zijn commerciële bedrijven die winst willen maken, toch?"
Een ander stipt het feit aan dat supermarkten in België geen speelgoed mochten verkopen toen speelgoedwinkels waren gesloten vanwege de coronamaatregelen. "Aan de andere kant was het internet wel volledig open." Sommigen zijn van mening dat HEMA daarom beter wat aan zijn webshop kan doen dan op LinkedIn over Albert Heijn klagen.
"Niet het hele land koop dagelijks bij AH. Wat wel het hele land doet is bestellen bij webshops. Misschien een idee om dan je webshop op orde te hebben en te zorgen dat je zelf met dit soort aanbiedingen die markt gewoon weet te behouden?", zegt een marketeer die Jegens actie 'Calimero-gedrag' noemt. "
"Hema speelt momenteel gewoonweg echt niet in op de situatie met hun webshop. Veel is op of duurder dan bij andere (winkels, red)", schrijft iemand die bij Bol.com werkt.
Hij vindt Jegens reactie "niet gepast en redelijk zwak" en stipt aan dat HEMA-producten ook bij Jumbo liggen, door wie HEMA recentelijk is overgenomen. Als HEMA-producten ook bij Jumbo liggen, "waarom dan niet bij AH?".
Albert Heijn: 'Alleen reguliere non-food producten in assortiment'
Albert Heijn heeft inmiddels gereageerd op Jegens kritiek. De folder met de handdoekenactie was al gedrukt en "niet meer tegen te houden", zei een woordvoerder van Albert Heijn tegen Adformatie.
De supermarktketen laat weten alleen nog reguliere non-food producten in zijn assortiment te hebben tijdens de lockdown en terughoudend te zijn in communicatie hierover richting klanten.
"In de bonusaanbiedingen van deze week vind je slechts een paar aanbiedingen voor non-food, zoals voor wasmiddelen. Inderdaad, de essentiële producten", aldus de woordvoerder.
De topman van HEMA is overigens niet de enige die Albert Heijn aanvalt op de verkoop van niet-essentiële non-food producten. Modeondernemer Nikkie Plessen stelde dit half december op ludieke wijze aan de kaak door de etalage van haar gesloten winkel vol te stouwen met wc-papier, schoonmaakproducten en zelfs een knuffelhamster.
Nikkie Plessen wilde procucten 'swappen' met Albert Heijn
De videoboodschap op Instagram waarin ze Albert Heijn aanspreekt met "Lieve Albert Heijn" en waarin zowel de grootgrutter als de premier Mark Rutte zijn getagd, ging viral.
Plessen kwam met het "idee" om een "swap" te doen. "Als ik nou mijn zeer essentiële kerstcollectie bij jullie in de winkel leg, dan doen we een soort van swap. Dan zorg ik ervoor dat jullie toiletpapier en jullie pindakaaspotten weer bij mijn in de winkel komen. En zo zorgen we voor een beetje spreiding in Nederland."
Lees meer over retail:
- Blokker zette in 3 dagen een bezorgservice op poten – CEO Jeanine Holscher heeft zelf ook pakketjes bezorgd
- Blokker-eigenaar Michiel Witteveen waarschuwt voor faillissementengolf als de lockdown verlengd wordt na 19 januari
- Snel een afhaal- of bestelservice opzetten door de lockdown? Dit zijn de juridische punten waar je op moet letten