Hema mag van de tuchtrechter gewoon doorgaan met zijn vorig jaar gestarte notarisservice. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) had een klacht hierover ingediend bij de Kamer voor het Notariaat in Amsterdam, maar die ziet geen aanleiding om maatregelen op te leggen.
Dat oordeelde de tuchtrechter donderdag.
Het enige punt waarop de service van Hema volgens de rechter tekortschiet, is de bescherming van cliëntgegevens. Deze mogen alleen op een door notarissen beheerde server worden opgeslagen. Maar in de huidige situatie hebben ook verschillende andere medewerkers van de winkelketen toegang tot de gegevens. Hema krijgt drie maanden de tijd om hiervoor de nodige aanpassingen door te voeren.
De KNB laat weten in beroep te gaan tegen de uitspraak. De organisatie spreekt van een “principezaak” waarover ook het hof, de hoogste instantie in het notariële tuchtrecht, zich moet buigen.
Na aanvankelijk positief gereageerd te hebben op het initiatief van Hema, betwijfelde de KNB vervolgens of de nieuwe notarisservice wel voldoet aan de de notariële wet- en regelgeving. Onder meer de zorgplicht van de notaris zou hierdoor in het geding komen.
Via de service van Hema kunnen consumenten hun samenlevingscontract of testament zelf online opstellen. Een notaris neemt vervolgens contact op om een afspraak te maken voor de ondertekening.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl