HEMA heeft een pilotproject afgerond waarbij ouders via een webshop een abonnement konden nemen op luiers. Het is de bedoeling dat er nu een volwaardige test volgt.
Met de “schone billen box” volgt HEMA het voorbeeld van online retailers als Amazon en Bol.com die eerder al een abonnementsmodel rond luiers opzetten.
Bij Bol.com kunnen mensen met het initiatief “Bespaar Continu” veel gekochte producten uit de webshop tweemaandelijks thuis laten bezorgen. Dat kunnen luiers zijn, maar ook drogisterijartikelen of kattenvoer. Het initiatief van HEMA gaat nog een stap verder en moet constant de ontwikkeling van het kind volgen om zo de bestelling up-to-date te houden met de behoeften van het kind en de jonge ouders.
Op LinkedIn doet HEMA CIO Carsten Klomp uit de doeken hoe bij hen het proces is verlopen dat tot een eerste proef met het abonnement moest leiden. Daarbij werkte het HEMA-innovatielab samen met het Utrechtse bureau Forty.
Door middel van 12 kwalitatieve interviews met ouders werd het probleem geanalyseerd, daarna werden twee prototypes van de dienst besproken met onderzoeksgroepen. Een kleinschalige online campagne als eerste 'echte' test leidde tot 497 bestellingen op ruim 3.200 bezoeken, een conversie van 15,4 procent.
Volgens Klomp is de volgende stap nu het opschalen van de pilot naar een volwaardige test met luierabonnees. Met de "schone billen box" kunnen jonge ouders de behoeften van hun kind bijhouden en op die manier altijd de juiste voorraad luiers thuis laten bezorgen.
De box wordt op dit moment nog niet geleverd, maar ouders die staan te trappelen voor de nieuwe dienst kunnen alvast hun belangstelling kenbaar maken bij het HEMA-lab. Bij lancering van de dienst krijgen zij dan bericht.