Hema heeft zijn leveranciers in april een brief gestuurd, waarin het stelde 5
procent van de rekening te gebruiken voor de marketing van het product. "Dit
is geen ongebruikelijke praktijk", aldus de zegsvrouw.
De extra inspanningen op het gebied van marketing kan leiden tot een hogere
omzet waar ook de leveranciers van profiteren. Maar veel leveranciers zien
in de maatregel de hand van Hema-eigenaar Lion Capital, een private-equity
firma, die hen laat opdraaien voor de kosten.
Lion Capital kocht Hema vorig jaar met geleend geld van Maxeda, het
moederbedrijf van De Bijenkorf en Vroom & Dreesmann. Vorige week werd bekend
dat Hema over het afgelopen boekjaar een verlies heeft geleden van 18,8
miljoen euro. Het verlies werd veroorzaakt door hoge rentelasten in verband
met de financieringswijze van de overname.
"We zien dit soort tactieken sinds private equity in de retail is gedoken”,
aldus directeur Han Bekke van modebrancheorganisatie Modint. Een andere
tactiek is het later betalen van de rekening.
Volgens Bekke zijn er leveranciers die weigeren mee te werken. Dat
betekent veelal dat ze afscheid van Hema moeten nemen. Andere leveranciers,
die belangrijk zijn voor de warenhuisketen, slagen erin een lager percentage
overeen te komen.
Leveranciers die in grote mate afhankelijk zijn van Hema hebben weinig keus,
ook al komen ze daardoor in de problemen. Dat laatste geldt vooral kleinere
bedrijven. Directeur Philip den Ouden van de brancheorganisatie voor de
levensmiddelenindustrie FNLI wijst in dat verband op de hoge
grondstofprijzen die "voor sommige leveranciers zijn verdubbeld''.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl