- Saskia Egas Reparaz kan op 1 juni aan de slag als nieuwe CEO van warenhuisketen HEMA.
- Egas Raparaz is afkomstig van Etos en werd door moederbedrijf Ahold Delhaize aan haar concurrentiebeding gehouden.
- Ahold Delhaize en HEMA hebben nu een akkoord gesloten over de overstap van de topvrouw.
De nieuwe topvrouw van HEMA gaat op 1 juni aan de slag. Dat is de warenhuisketen overeengekomen met Ahold Delhaize, dat eerder nog dwars lag bij de overgang van Saskia Egas Reparaz. Zij werd door HEMA aangetrokken van Ahold-dochter Etos.
Ahold Delhaize zag de overgang, die in januari werd aangekondigd, niet zitten en wilde Egas Reparaz aan een clausule houden die het haar verbood om bij een concurrent aan de slag te gaan.
De grootgrutter wilde dat er een zekere periode tussen haar dienstverband bij Etos en dat bij HEMA zou zitten. Beide partijen zijn het nu eens over hoe lang die periode is.
HEMA en Ahold Delhaize hebben bovendien een geschiedenis. De twee bedrijven hadden een samenwerking, maar HEMA besloot die niet door te zetten en ging met Ahold-concurrent Jumbo in zee.
Inmiddels is de familie Van Eerd, de eigenaren van Jumbo, ook voor de helft eigenaar van HEMA. Zij kochten de warenhuisketen samen met investeerder Parcom van een groep schuldeisers van HEMA. Die hadden het bedrijf in handen gekregen nadat de vorige eigenaar miljardair Marcel Boekhoorn aflossingen van schulden niet had voldaan.
De huidige topman van HEMA, Tjeerd Jegen, neemt eind mei afscheid bij het bedrijf.
Saskia Egas Reparaz klom op binnen Ahold
Aan Egas Reparaz de taak om HEMA in Nederland, België en Frankrijk weer financieel gezond te krijgen. De 47-jarige topvrouw maakte de afgelopen twintig jaar carrière binnen Ahold, waar ze onder meer drie jaar marketingdirecteur was. Sinds 2018 is ze algemeen directeur van Etos.
“Op succesvolle wijze heeft zij de laatste jaren Etos helpen ontwikkelen tot toonaangevend omnichannel-merk met een sterke online positie en een geheel eigen uitstraling. Egas Reparaz wordt breed gewaardeerd om haar verbindende kwaliteiten en klantgerichte, innovatieve aanpak die groei vooropstelt”, aldus de nieuwe HEMA-eigenaren in een persbericht.
De wisseling aan de top hangt vermoedelijk samen met de strategie van Jumbo-familie Van Eerd en Parcom. Zij willen dat de winkelketen zich richt op de Benelux en Frankrijk.
De afgelopen jaren stak HEMA onder aanvoering van Jegen veel geld in buitenlandse avonturen in onder meer het Midden-Oosten, Mexico en Noord-Amerika.
Uit Nederland, België en Frankrijk haalt HEMA 90 procent van zijn omzet”, zei Ton van Veen, de financieel topman van Jumbo, vorig jaar tegen de NOS. “Als je jaar op jaar verkoopdalingen hebt in die landen ga je die niet oplossen met avonturen in Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Daarmee zeg ik niet dat we dat gelijk stop gaan zetten, maar prioriteit ligt in het laten groeien van het HEMA-merk in thuismarkten.”