De online marktplaats voor schoonmaakhulp Helpling.nl verhoogt per 5 juli de prijzen. Klanten van Helpling vinden het belangrijk dat hun schoonmaker redelijk verdient.

Uit een deze week verstuurde mailing aan klanten van online schoonmaakforum Helpling.nl blijkt dat het uurtarief voor een eenmalige boeking van een schoonmaakhulp stijgt van 14,90 euro naar 16,90 euro. Voor herhaalde inhuur is de nieuwe prijs 14,90 euro per uur, één euro meer dan de oude prijs.

Helpling verhoogt de prijzen na gesprekken met klanten en schoonmakers, zegt directeur Floyd Sijmons van Helpling Nederland tegenover Z24. “We zijn nu iets meer dan twee jaar bezig in Nederland. Het gaat goed. We merken dat bij zowel klanten als schoonmakers er meer behoefte is om onderscheidend te zijn van de zwarte markt.”

Dat wil Helpling doen door meer te investeren in service, met name in het online gedeelte, zegt Sijmons. “We willen extra mogelijkheden ontwikkelen om klant en schoonmaker te matchen. Dat kan heel specifiek. De ene klant vindt het geen probleem als de schoonmaker de bank verschuift tijdens zijn werk, de ander wil dat liever niet”, geeft Sijmons als voorbeeld. Met de extra inkomsten gaat Helpling de functie die een klant aan een poetser koppelt verbeteren, net als het mobiele gebruik.

Een ander deel van de extra inkomsten gaat naar marketing. Sijmons daarover: “We zien dat 87 procent van onze klanten nog nooit een schoonmaker heeft ingehuurd, vóórdat ze onze dienst gebruikten.”

In die onbekendheid met de schoonmaker in huis ziet de bemiddelingsdienst ruimte om te groeien. Te meer daar de behoefte aan herhaaldelijke schoonmaken relatief groot is. Sijmons: "We zien dat zeventig procent van de nieuwe klanten niet start met eenmalige inhuur, maar direct kiest voor wekelijks of tweewekelijks."

Ook het aantal aangesloten schoonmakers – nu achthonderd -  kan volgens Helpling.nl stijgen naar 1.500 aan het einde van dit jaar.

Klant gaat relatie aan met schoonmaakhulp

De Nederlandse tak van Helpling peilde de afgelopen periode de mening van klanten en schoonmakers. Sijmons: "We wilden weten hoe zwarte markten bij mensen in de buurt in elkaar steken en wat men een realistische prijs vindt voor ons product."

Een schoonmaker verdient bij Helpling na de prijsverhoging van 5 juli 11,50 euro per uur, 0,38 euro meer vergeleken met de oude uurinkomsten van schoonmakers. Dat schoonmakers bij Helpling blij zijn met de prijsverhoging is dus niet vreemd.

Datzelfde zou je niet direct verwachten van klanten. Maar Nederlanders zijn begaan met hun hulp in het huishouden, ontdekte Sijmons. "Bij de start van ons bedrijf dachten we dat het inhuren van een schoonmaker werd gezien als het bestellen van een simpel product. Dat hebben we fout ingeschat. Klanten gaan een relatie aan met hun hulp. Ze willen weten wat hun schoonmaker werkelijk verdient. Mensen geven om hun schoonmaker. Dus vinden ze een prijsverhoging niet erg."

Nog niet winstgevend

In een rapport van onderzoeksbureau Panteia uit 2014 staat dat 714 duizend huishoudens in Nederland jaarlijks gebruikmaken van schoonmaakhulp. 93 procent wordt rechtstreeks ingehuurd via het informele circuit tegen een gemiddelde uurprijs van 10,50 euro.

Helpling Nederland startte in mei 2014. Achter de online dienst zit Rocket Internet, de succesrijke startupfabriek van de Duitse ondernemersbroers Oliver, Alexander en Marc Samwer. In Nederland is webwinkel Zalando waarschijnlijk de bekendste afstammeling uit de stal van Rocket.

Tot nu toe maakten 60 duizend Nederlandse huishoudens gebruik van Helpling, dat onder meer actief is in Duitsland, Groot-Brittannië en Italië. Met Nederland zijn dat de belangrijkste markten voor het bedrijf.

Helpling zag in oktober vorig jaar de afdelingen in Brazilië, Zweden, Spanje en Canada mislukken en trok er in die landen de stekker uit. Helpling Nederland is nog niet winstgevend, omdat veel geld naar marketing gaat, zegt Sijmons. "Als we onze marketing zouden stopzetten, zijn we wel winstgevend."

Vooralsnog beperkt Helpling zich tot een marktplaats voor schoonmakers. Maar in de toekomst wil de firma hét platform worden voor "alle klussen in en rondom het huis die nu nog in het zwarte circuit worden gedaan", schetst Sijmons.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl