Maaltijdboxbezorger HelloFresh zal waarschijnlijk op 2 november zijn debuut maken op de beurs in Frankfurt. De indicatieve bandbreedte voor de prijs per aandeel is vastgesteld op 9 euro tot 11,50 euro. Daarmee wordt tot 311 miljoen euro opgehaald om te investeren in uitbreiding. De onderneming zou daardoor een beurswaarde krijgen van circa 1,5 miljard euro.

HelloFresh, dat nog niet winstgevend is, verkoopt zijn maaltijdboxen in tien markten waaronder Nederland. Daar maakt het bedrijf nog geen winst mee. In de Verenigde Staten wil het bedrijf in 2018 duidelijk de grootste speler zijn en voor eind volgend jaar quitte spelen, liet topman Dominik Richter weten.

In de eerste helft van dit jaar boekte HelloFresh een omzet van 435 miljoen euro, bij een nettoverlies van 57 miljoen euro. In het tweede kwartaal lag de omzet op 230 miljoen euro (230 miljoen omzet = €49 gemiddelde orderwaarde x 3.7 orders per kwartaal per klant  x 1,3 miljoen actieve klanten).

In 2015 was er ook al een beursgang gepland voor HelloFresh door moederbedrijf Rocket Internet. Die werd echter afgeblazen omdat de vraag naar de aandelen van investeerders tegenviel. Ook waren er twijfels over de waardering van het aandeel.

Ambitie voor Nederland

Eerder dit jaar sprak Business Insider met Maartje Frederiks, hoofd van HelloFresh in de Benelux. Die ziet in Nederland nog duidelijk groeimogelijkheden: “Twee procent van de Nederlanders koopt zijn boodschappen online, in België is dit nóg lager. Als je dat vergelijkt met het Verenigd Koninkrijk: daar bestelt zo’n zeven procent van de mensen zijn boodschappen online. Dat heeft alles te maken met de internetpenetratie. De verwachting is dus ook dat dit in Nederland nog fors toe gaat nemen.”

In de concurrentiestrijd met andere aanbieders van maaltijdboxen wil HelloFresh zich vooral gaan onderscheiden met personalisatie: “Let jij op je calorie-inname, dan houden wij daar rekening mee. Heb je kinderen? Dan maken we een passend, kindvriendelijk menu”, aldus Frederiks.