Bierbrouwer Heineken heeft in 2014 zijn nettowinst exclusief bijzondere posten met 11 procent zien toenemen tot bijna 1,76 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder.
Dat maakte de brouwer woensdag bekend. Daarmee viel de winst hoger uit dan verwacht. Analisten rekenden in doorsnee op 1,74 miljard euro.
De omzet ging een fractie omhoog tot 21,2 miljard euro. Exclusief de effecten van wisselkoersen, overnames en desinvesteringen was sprake van een omzetgroei met 3,3 procent.
Het wereldwijd verkochte biervolume bedroeg vorig jaar ruim 181 miljoen hectoliter, tegen meer dan 178 miljoen hectoliter een jaar eerder. In alle regio’s met uitzondering van Centraal- en Oost-Europa nam het volume toe.
Heineken verkocht meer bier in opkomende markten en profiteerde van de populariteit van nieuwe producten zoals Amstel Radler. Het verkoopvolume van het premiummerk Heineken steeg met 5,1 procent, met groei in alle regio’s.
Goede resultaten in Nigeria
De brouwer zei dat de uitdagende marktomstandigheden in 2015 naar verwachting zullen aanhouden. De verkoop zal minder sterk toenemen dan vorig jaar. Het bedrijf denkt wel dat de omzet en winst dit jaar verder zullen verbeteren.
Financieel directeur René Hooft Graafland zei in een toelichting dat hij dit jaar een iets zwakkere groei verwacht van de verkoop, onder meer omdat vorig jaar werd geprofiteerd van het WK voetbal. Volgens Hooft Graafland blijft de belangrijke Nigeriaanse markt het goed doen, ondanks de invloed van de gedaalde olieprijs op de Nigeriaanse economie. In Rusland wist het bedrijf de winstgevendheid te verbeteren bij een dalende verkoop.
Winstmarge verbeteren
Het concern hield vast aan zijn doelstelling om de operationele winstmarge op de middellange termijn jaarlijks met circa veertig basispunten te verbeteren. Vorig jaar ging die marge met negentig basispunten vooruit. Voor 2015 vreest Heineken echter dat de doelstelling dit jaar niet gehaald wordt, vooral vanwege de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsonderdeel Empaque.
Heineken liet verder weten een groter deel van de winst te zullen uitkeren aan de aandeelhouders in de vorm van dividend. De uitkeringsratio wordt vergroot van 30 à 35 procent tot 30 à 40 procent van de jaarlijkse nettowinst. Over 2014 wordt een dividend voorgesteld van 1,10 euro per aandeel, tegen 0,89 euro in 2013.
Hooft Graafland wilde niet speculeren over berichten dat het Mexicaanse Femsa zijn belang van 20 procent in Heineken wil verkopen. Volgens de financieel directeur is Femsa een vertrouwde aandeelhouder voor de langere termijn.
'Dividend Heineken positieve verrassing'
Volgens analisten van Rabobank is de verhoging van het dividend van Heineken met 24 procent tot 1,10 euro per aandeel een positieve verrassing. Het dividend ligt daarmee aanzienlijk hoger dan de 0,90 euro per aandeel die Rabo had verwacht. Verder kondigde Heineken aan de bandbreedte van zijn uitkeerratio voor het dividend te vergroten.
Rabo zei verder dat de resultaten over 2014 op de meeste punten beter dan verwacht waren en dat de outlook voor dit jaar overeenkomt met de prognoses. De winstmarge werd vorig jaar met 90 basispunten verbeterd, terwijl Rabo hier een toename met 70 tot 80 punten had voorspeld. Rabo heeft een buy-advies voor Heineken.
Ook bij ING werd gewezen op het hogere dividend en uitkeerratio voor het dividend. De cijfers over 2014 waren in lijn met de verwachtingen, aldus de bank. Het advies is kopen. KBC stelde dat de verwachting voor de volumegroei voor dit jaar wat aan de zwakke kant is. Het advies blijft wel buy.
RBC liet weten dat de winst over 2014 in orde was, maar dat de vooruitzichten voor dit jaar niet bijster sterk zijn, vooral wat betreft de marge-ontwikkeling. UBS gaf aan dat de winst vorig jaar hoger was dan verwacht en dat de outlook voor 2015 in lijn is met de verwachtingen. RBC hanteert het advies outperform en bij UBS is dat buy.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl