De stijging werd vooral buiten Europa gerealiseerd. In Europa speelden de
economische malaise en vooral het slechte weer het concern parten. Heineken
maakte woensdag cijfers over de eerste 6 maanden bekend.

Omzet en winst

De gestegen volumes droegen bij aan een omzetgroei van 5 procent, die voor het
grootste deel op eigen kracht werd bereikt. De omzet kwam uit op 8,78
miljard euro. Dat is wel licht lager dan analisten hadden verwacht. Het
totale volume bedroeg 96,9 miljoen hectoliter, iets hoger dan in dezelfde
periode vorig jaar.

De winst van het bierconcern steeg licht, maar daalde op autonome basis – dat
wil zeggen exclusief de overnames. Het bedrijfsresultaat (ebit beia) bedroeg
1,27 miljard euro, terwijl de nettowinst (beia) uitkwam op 705 miljoen, dat
is 1,6 procent hoger dan vorig jaar.

West-Europa

Topman Jean-François van Boxmeer wilde in een toelichting niet te veel nadruk
leggen op de economische situatie in Europa. Volgens de topman heeft de
economie "een kleine maar constante" invloed op de verkopen,
terwijl het weer "grote uitslagen" kan veroorzaken, vooral in
Noord-Europa.

Van Boxmeer zei ook dat in West-Europa de volumes licht onder druk stonden,
maar dat klanten nog wel de premium-merken van het concern kochten. In het
zuiden van Europa was er wel degelijk nog sprake van volumegroei, maar
stapten bierdrinkers over naar goedkopere merken.

Buiten Europa

De omzet in West-Europa steeg in het eerste half jaar licht. In Centraal- en
Oost-Europa sprak Heineken van een "solide autonome omzet- en
volumegroei", zonder concrete cijfers te melden.

In Afrika, het Midden-Oosten, Azië-Pacific en Noord- en Zuid-Amerika kon
Heineken "uitstekende omzet- en winstresultaten" rapporteren.

Asia Pacific Breweries

Van Boxmeer ging ook kort in op de voorgenomen overname van Asia Pacific
Breweries (APB). Heineken is in een strijd verwikkeld om APB, de marktleider
in onder meer Singapore, Maleisië en Indonesië. Heineken heeft een bod
uitgebracht van 53 Singapore dollar op alle aandelen die Fraser & Neave
(F&N) bezit in APB. Als die transactie doorgaat, loopt het belang van
Heineken in APB op tot 84,24 procent.

De Nederlandse brouwer bood eerder nog 50 dollar per aandeel voor het belang
van F&N in de brouwer van het in Azië populaire Tiger Beer, maar dat bod
werd overtroffen door Thai Beverages dat 55 dollar per aandeel op tafel wil
leggen.

Als het bod van Heineken, dat nu in totaal een waarde heeft van 5,6 miljard
Singaporese dollar, slaagt, zal het bierconcern enige tijd rustig aan doen
wat betreft nieuwe overnames. Van Boxmeer nam wat betreft acquisities het
woord 'pauze' in de mond. De integratie van APB kost tijd, lichtte hij toe.
Heineken blijft wel uitkijken naar nieuwe mogelijkheden, aldus de topman.

Inkoopkosten

Heineken verwacht te blijven profiteren van de groei in opkomende landen, maar
de volumegroei in West-Europa blijft naar verwachting "getemperd".
Voor heel 2012 denkt Heineken dat "de nettowinst (beia) op autonome
basis in grote lijnen gelijk zal blijven aan vorig jaar", zo meldt de
onderneming.

Het bierconcern kreeg in de eerste maanden van dit jaar te maken met een
stijging van de inkoopkosten van 6,9 procent per hectoliter drank. Dat had
ook te maken met duurdere verpakkingen. Heineken verwacht dat de
inkoopkosten over heel 2012 met 8 procent toenemen. Het concern zegt door te
gaan met het compenseren van de stijgende grondstofkosten.

Lees ook:

Heineken breidt belang in APB uit

Bierdrinkers Burundi dreigen met boycot

Concurrentie voor Heineken in slag om APB

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl