De halfjaarcijfers van Heineken boden analisten en beleggers maandag geen eenduidig beeld over de ontwikkelingen bij het bierconcern. De koers van Heineken verloor in de vroege handel bijna 2 procent.
Heineken wist in bijna alle delen van de wereld meer bier te verkopen in het eerste halfjaar van 2016, maakte het concern maandag bekend. De brouwer zag de verkopen vooral in opkomende markten als Vietnam en Mexico sterk groeien, maar ook in Europa liepen de zaken goed.
Heineken voerde zijn omzet afgelopen halfjaar met 2 procent op, tot 10,1 miljard euro. Daarbij werd 4 procent meer bier verkocht dan een jaar eerder. Die groei zat vooral in het eerste kwartaal. Tussen april en juni zwakte de toename af tot iets minder dan 2 procent.
De nettowinst, gecorrigeerd voor eenmalige posten, liep met 7 procent op tot 977 miljoen euro. De operationele winst was daarbij met 1,7 miljard euro 10 procent hoger dan in de eerste helft van 2015. Heineken verwacht de winst en omzet in heel 2016 te kunnen laten groeien. De winstmarge verbetert daarbij naar verwachting met circa 40 basispunten.
Topman Jean-François van Boxmeer sprak van een “heel goed” eerste kwartaal en een “solide” tweede. Hij wees daarbij op de positieve bijdrage uit Europa, waar de lijn omhoog is ingezet, terwijl de kosten goed onder controle worden gehouden.
Gemengd beeld bij analisten
Analisten van KBC Securities wezen vooral op de operationele winst, die hoger was dan verwacht. De ontwikkeling in de verkochte hoeveelheid bier voldeed daarbij volgens de bank min of meer aan de verwachtingen. KBC gaat zijn prognoses voor de brouwer verhogen en ziet structurele groeikansen voor het bedrijf, dankzij diens sterke positie in opkomende markten.
Analisten van Berenberg spraken daarentegen van een gemengd beeld en wezen daarbij vooral op de in hun ogen zwakke ontwikkeling van de verkopen. De operationele winst was weliswaar hoger dan verwacht, maar de winst per aandeel viel de bank tegen.
Wisselkoerseffecten
Heineken verwacht in de komende maanden verdere groei, ondanks onder meer toenemende tegenwind door ongunstige wisselkoerseffecten. Daarnaast wordt het lastiger om vooruitgang te boeken omdat de prestaties in de tweede helft van vorig jaar al behoorlijk sterk waren.
Vooral in Europa draaide Heineken vorig jaar een sterke zomer. Die prestatie zal heel moeilijk te herhalen zijn, zei financieel directeur Laurence Debroux tegen persbureau ANP.
Gevolgen Brexit
De gevolgen van de brexit zijn voor Heineken nog niet in te schatten, aldus Debroux. Ze wees er daarbij wel op dat de Britse markt van Heineken grotendeels op zichzelf staat. Het bier dat in het land wordt verkocht, wordt grotendeels lokaal gebrouwen. Daardoor is Heineken niet direct afhankelijk van de Europese handelsrelaties met Groot-Brittannië.
Mogelijk maakt de daling van het Britse pond het wel aantrekkelijker om meer cider uit Britse brouwerijen te exporteren, voegde ze daaraan toe.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl