Terwijl Heineken in Thailand verwikkeld is in een felle overnamestrijd rond
brouwer Asian Pacific Breweries, probeert het Nederlandse bierconcern in de
Verenigde Staten met nieuwe biertjes een omslag te bewerkstelligen.

Heineken introduceert in september voor het eerst in lange tijd twee nieuwe
biertjes in de Verenigde Staten: Amstel Wheat, dat in flesjes zal worden
verkocht in het Noordoosten, Chicago en Minneapolis; en daarnaast het
Mexicaanse biertje Tecate Michelada, een cocktail van bier. limoen, zout en
specierijen, die in blikjes zal worden verkocht, zo meldt persbureau Reuters.

"We hebben te weinig geïnnoveerd in marktsegmenten waar weinig innovatie
was", stelt hoofd marketing in de VS Lesya Lysyj van Heineken tegenover
Reuters. Wel ziet Heineken de verkopen weer groeien in de VS, doordat het
merkbier Heineken meer wordt gepromoot, aldus de directeur.

Heineken in de VS

Terwijl de Nederlandse brouwer duidelijk groeimogelijkheden ziet in
Zuid-Amerika en Azië, worstelt Heineken al enkele jaren in de Verenigde
Staten. Bij een presentatie
voor investeerders van afgelopen maart, bleek dat de verkopen van het
Heineken-merk tussen 2008 en 2011 met gemiddeld 7 procent per jaar zijn
gedaald.

In de VS en Canada samen verkocht Heineken in totaal 9,8 miljoen hectoliter
bier afgelopen jaar. Afgezet tegen totale bierverkopen in de VS van 241
miljoen hectolicter in 2011, komt dit neer op een marktaandeel van iets
minder dan 4 procent.

Lees ook:

Herwin Thole: Heineken moet slagen in bod op APB

Heineken breidt belang in APB verder uit

'Resulaten Heineken aan de lichte kant'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl