Voor de doorsnee consument is er bijna geen smaakverschil tussen de biermerken Heineken en Tiger. Het echte onderscheid zit ‘m in de merkbeleving, geeft de Heineken-topman voor Azië toe.
Dezelfde biersoort, hetzelfde alcoholpercentage, hetzelfde aantal calorieën en nagenoeg identieke scores op beoordelingssites. Op papier is er weinig verschil tussen Heineken, de Amsterdamse pils in de kenmerkende groene flesjes, en Tiger, een van de bekendste biermerken van Azië dat sinds 2012 volledig eigendom van Heineken is.
Heineken is een lager, bevat 5 procent alcohol en 150 calorieën en krijgt op biersite Untappd een gemiddelde beoordeling van 2,9 uit vijf sterren. Tiger is nagenoeg identiek, maar krijgt een iets hogere rating: 2,92 sterren.
Blinde smaaktest
Een panel van bierexperts kan het verschil tussen pilsners nog wel proeven, zoals blijkt uit deze test van Kassa. Maar voor de doorsnee consument smaakt alles hetzelfde, toonden Zweedse onderzoekers in 2014 aan.
138 proefpersonen proefden in een blinde test geen verschil tussen Budvar, Stella Artois en Heineken, de drie best verkochte Europese pilsners. “De consument maakt zijn keuze dus op basis van reclame en imago, in plaats van zich te baseren op het bier zelf”, aldus de wetenschappers.
Tiger en Heineken
Frans Eusman, regiopresident Asia Pacific bij Heineken, bevestigt in een interview met het Financieele Dagblad wat de gewone Nederlander al weet: pils is pils. Gevraagd naar het verschil tussen Heineken en Tiger, stipt hij als eerste de prijs aan. Heineken is net iets duurder. "Maar dat is slechts een simpele manier om onderscheid te maken", aldus Eusman. "Belangrijker is de identiteit. Waar staan de merken Heineken en Tiger voor?"
Volgens de Heineken-topman is Heineken een bier voor de man van de wereld. "Hij is gearriveerd en succesvol. Dat spreekt mensen in Azië zeer aan. De campagne rond James Bond sluit daar goed op aan."
Tiger is gericht op millennials, de generatie die geboren is tussen 1981 en 2000. "Zij zijn meer zoekende, bezig zich te ontwikkelen. Ze hebben de ambitie iets te bereiken. En daar past Tiger bij." Nergens heeft Eusman het over de smaak.
Zwakke smaak
Bierkenner Hans Bombeke heeft wel een verklaring voor het geringe smaakverschil. Pils van grote brouwers "zijn fabrieksbieren geworden, waarvan de straffe kantjes zijn afgevlakt om zo veel mogelijk klanten te charmeren", zei hij twee jaar geleden tegenover Het Laatste Nieuws.
De Wikipedia-pagina van pils benadrukt dat pils een gefilterd bier is waardoor een heldere vloeistof ontstaat en een groot deel van de smaak verloren gaat. "Pils heeft de reputatie een vrij zwakke smaak te hebben. Zeker de grote merken gebruiken een commerciële receptuur die een zo groot mogelijk publiek moet aanspreken en daardoor weinig karakteristiek is."
Op zoek naar een echt bijzonder pilsje? Kleinere brouwerijen durven vaker te experimenteren met uitgesproken smaken. Bij de Dutch Beer Challenge eerder dit jaar ging Château Neubourg van Gulpener er voor het tweede jaar op rij vandoor met de prijs voor beste pils.
Lees ook
Extra vers bier van Heineken: extra lekker of pure marketing?
Het ideale biertje heeft 15,9 procent schuim
Het belangrijkste bij een kroegbiertje? Een gespoeld glas
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl