Heineken verkoopt zijn belang van 28 procent in Efes Kazakhstan aan EBI en dat bedrijf verkoopt een belang van 28 procent in Central Europe Beverages aan het Nederlandse concern. De transacties worden naar verwachting uiterlijk in mei 2013 afgerond.

Heineken verwacht een boekwinst, maar gaf geen indicatie van de hoogte daarvan. De opbrengst helpt bij het behalen van de doelstelling om de verhouding tussen de schuld en het bedrijfsresultaat (ebitda beia) onder 2,5 te krijgen binnen 24 maanden na afronding van de overname van Asia Pacific Breweries, aldus Heineken.

Heineken heeft een solide positie in de Servische biermarkt, waar het actief is met de merken Heineken, Amstel, PilsPlus, Zajecarsko, MB Pils en Master. De biermarkt in Kazachstan ,,biedt aantrekkelijke groeimogelijkheden voor het Heinekenmerk in het premiumsegment”, aldus het concern, dat het merk naar het land zal blijven exporteren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl