Heineken heeft een belang van 40 procent genomen in de grootste bierbrouwer van China.
Met de deal met China Resources Beer (CR Beer) is in totaal omgerekend ruim 1,9 miljard euro gemoeid.
CR Beer is onder meer de brouwer van Snow, het grootste Chinese biermerk. Snow was eerder in handen van concurrent SABMiller, maar die moest het merk afstoten om goedkeuring te krijgen voor de fusie met AB Inbev.
Heineken mag nu het populaire Snow Beer buiten China verkopen.
Met de miljardendeal krijgt de Amsterdamse brouwer echter vooral meer mogelijkheden om zijn eigen merken naar voren te schuiven in de grootste biermarkt ter wereld. Chinezen die wat meer geld te besteden hebben kiezen vaak voor duurdere, buitenlandse merken.
Chinese winsten onder druk
De concurrentieslag met de grote bierreuzen van de wereld, met name AB Inbev en Carlsberg, heeft de winsten in China onder druk gezet. Heineken verwacht door onder meer de kosten terug te dringen ook de winstgevendheid in China te kunnen verbeteren.
De brouwer moet daar overigens ook concurreren met andere drankproducenten, die er eveneens steeds beter in slagen de weg te vinden naar de beter gevulde Chinese portemonnees.
Heineken betaalt 24,4 miljard Hongkong dollar (2,7 miljard euro) voor het belang in CR Beer, dat op zijn beurt voor 464 miljoen euro aan aandelen in Heineken koopt. Dat komt neer op een belang van 0,9 procent.
Ook krijgt CR Beer de controle over drie Chinese brouwerijen van Heineken ter waarde van omgerekend 263 miljoen euro.