Na babymelkpoeder heeft de Aziatische markt nu de zinnen gezet op de wegwerpflesjes van Heineken. De vraag is in supermarkten zo explosief gestegen, dat de bierbrouwer een quotum op de verkoop heeft ingevoerd.

Dat liet de bierbrouwer zondag weten. Het gaat om flesjes van 25 centiliter.

Heineken wil voorkomen dat Nederlandse consumenten de flesjes niet meer kunnen kopen en daarom wordt het quotum opgelegd. De maatregel geldt alleen voor de kleine flesjes van Heineken met verpakkingen van 6, 12 en 24 stuks. Voor de gewone flesjes van 30 centiliter van Heineken en de blikjes bier geldt de beperking niet.

Het is voor Heineken onduidelijk waarom in Azië de vraag naar deze flesjes zo is toegenomen. Volgens de supermarktbranchevereniging CBL “is in Aziatische landen de indruk ontstaan dat het Nederlandse bier toch anders smaakt dan het Heinekenbier in exportflesjes”.

Bij een supermarkt in Deventer werd onlangs voor 45.000 euro aan Heinekenflesjes verkocht aan een Aziatische klant.

Heineken onderzoekt momenteel de zaak. Volgens de brouwer kan de kwaliteit van het bier in het geding komen als de flesjes door derden naar Azië worden geëxporteerd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl