- Heineken wil in 2030 klimaatneutraal bier produceren. Onder algemeen directeur Hans Böhm zet de brouwer daartoe flinke stappen.
- Sinds deze zomer is Heineken en Heineken 0.0 voor de Nederlandse markt qua energie volledig groen gebrouwen en verpakt. Andere biermerken moeten volgen.
- Verder is de commerciële tak van Heineken Nederland onlangs verhuisd naar een kantoor naast Leiden Centraal.
- De bierbrouwer wil personeel stimuleren om vaker met de trein te komen en heeft zelfs bewust te weinig parkeerplekken in de parkeergarage aangeschaft.
Een speerpunt, zo noemt Hans Böhm (48) het. De algemeen directeur van Heineken Nederland is sinds 1 februari begonnen aan een duurzame missie.
Als marketingdirecteur van de Amsterdamse brouwer ruilde hij zeven jaar geleden het bruine bierflesje in voor een groen exemplaar. Nu wil Böhm, een treetje hoger op de bedrijfsladder, de hele bierbrouwer groen maken.
“Toen ik begon, kwamen een aantal jonge collega’s naar mij toe: ‘En ga je nu het merk groen krijgen?’”, zegt Böhm, die ook bij zijn drie kinderen de bezieling ziet om goed voor de aarde te zorgen. “Mijn dochter van vijftien heeft bedacht dat ze elektrische vliegtuigen wil bouwen.”
De duurzame ambities van Heineken reiken ver. In 2030 wil de multinational in Nederland volledig circulair zijn, met brouwerijen die klimaatneutraal bier produceren.
“Bier is een fantastisch product, maar de milieu-impact is een schaduwkant”, zegt de algemeen directeur. “Daar moeten wij onze verantwoordelijk in nemen. We zullen niet de eerste zijn, maar de stappen die we zetten hebben een gigantische impact.”
Heineken volledig groen geproduceerd in Nederland
Deze zomer is alvast een eerste mijlpaal bereikt: Heineken en Heineken 0.0 voor de Nederlandse markt zijn qua energie volledig groen gebrouwen en verpakt, maakte het bedrijf onlangs bekend. Dat zijn bijna een miljard flesjes per jaar.
Stootte Heineken in 2010 nog 6,5 kilo CO₂ uit voor de productie van een hectoliter bier, nu is dat gereduceerd tot nul door het plaatsen van windturbines, zonnepanelen en het gebruik van biogas uit afvalzuivering. Geen boekhoudkundige trucs met groene certificaten dus; Heineken wekt de duurzame energie zelf op.
Maar het befaamde bierbedrijf is er nog lang niet, weet Böhm. Er valt de komende tien jaar nog veel werk te verzetten. “Dit is een belangrijk tussensucces in een veel langere journey.”
Nieuw kantoor naast Leiden Centraal
Die reis bestaat uit een groot aantal stappen. Het vergroenen van de bierproductie is slechts één manier waarop Heineken zijn voetafdruk verkleint. Ook op andere vlakken probeert de bierbrouwer te verduurzamen.
Neem het nieuwe kantoor van Heineken Nederland Commercie in het Lorentz-gebouw, pal naast Leiden Centraal. Sinds augustus werken zo’n vierhonderd medewerkers van de commerciële tak van het biermerk op deze locatie.
Of nou ja, dat was de bedoeling. Door de coronapandemie is dat aantal voorlopig beperkt, vertelt Böhm tijdens een rondleiding door het pand. Op de begane grond wordt nog druk verbouwd; een verdieping hoger hangt de geur van nieuwigheid en zijn werkplekken om en om afgeplakt om voldoende afstand te houden.
Per spoor naar kantoor
Heineken is niet voor niets naar dit pand verhuisd op 100 meter van het Leidense hoofdstation, zegt Böhm. Het bedrijf wil zo werknemers aansporen om vaker per spoor naar kantoor te komen. Er zijn zelfs bewust te weinig parkeerplekken in de parkeergarage aangeschaft.
“Trein wordt de basis”, aldus Böhm. “Eigenlijk is het gekkenwerk: een uur zitten sturen, terwijl je ook een uur in de trein kan zitten.”
Zelf doet hij ook “maximaal mee”. Böhm heeft wel een leaseauto – een elektrische die hij onlangs van een collega heeft overgenomen – maar is van plan vaker per spoor te komen. “Voortaan maak ik elke ochtend de overweging: wordt het thuis, trein of Tesla?”
Goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer is een must bij het kiezen van een nieuwe locatie, geeft Böhm aan. De brouwerij in Zoeterwoude is niet zomaar te verplaatsen, maar het aantal mensen dat daar werkt is de laatste jaren fors gereduceerd. Zo zijn twee internationale afdelingen eind 2019 verhuisd naar een pand op Schiphol, vlak bij het treinstation.
Elektrisch containerschip
Heineken haalt niet alleen werknemers van de weg, maar ook vrachtwagens. Al het exportbier dat in Zoeterwoude wordt geproduceerd gaat sinds 2009 per binnenvaartschip naar de haven in Moerdijk. Dat scheelt 90.000 ritten per jaar.
Begin volgend jaar is een van de vier schepen zelfs elektrisch. Heineken is de eerste klant van het bedrijf Zero Emission Services, dat inzet op emissieloos transport over het water. “Daar maken we verderop in de keten het verschil”, zegt Böhm. “We doen het transport niet zelf, maar zijn wel een aanjager.”
Diezelfde rol probeert Heineken ook te vervullen bij caféhouders. Alle koelingen die de brouwer levert aan de horeca zijn tegenwoordig energiezuinig. “Daar zetten wij ons deel van de stap”, aldus Böhm.
Heineken vraagt zijn klanten vervolgens om te zorgen dat die koelingen op groene stroom draaien. Volgens Böhm zijn veel horeca-ondernemers daar uit zichzelf al mee bezig.
De coronacrisis is een tijdelijke kink in de kabel. Horecabedrijven zijn economisch zwaar getroffen door de lockdownmaatregelen en zien af van grote investeringen. “Maar over het algemeen merken we dat ze hun sustainability-verhaal op orde willen hebben”, aldus de algemeen directeur.
Een keer rijden, gespreid betalen
Waar dat kan, probeert Heineken mee te denken met horecazaken om milieuwinst te behalen. Zo merkte de brouwer dat sommige ondernemers hun biertanks half laten vullen, waardoor de tankwagen dubbel zo vaak moet rijden.
De reden heeft vaak te maken met cash, zegt Böhm. “Ze willen gespreid betalen. Maar waarom kunnen we niet in een keer leveren en in termijnen factureren? Dan haal je gewoon boem, de helft van de ritten eraf.”
Precies dat is Heineken nu aan aan het doen. Zo kan een simpele administratieve aanpassing ook vergroening zijn.
Verder worden steeds meer cafés in steden bevoorraad met kleinere elektrische vrachtwagens. Grotere e-trucks zijn nog niet op de markt, al werken de Amerikaanse bedrijven Tesla en Nikola aan modellen. “Als ze er zijn, dan zijn wij wel een partij die daar een gangmaker in wil zijn”, zegt Böhm.
Maar volgens de algemeen directeur is er misschien nog wel meer winst te behalen door transport beter te organiseren. Hij wijst op een samenwerking met Sligro, waardoor Heineken-bier niet meer apart geleverd wordt, maar samen met andere spullen van de horecagroothandel.
“Combineren, vol heen, vol terug. Dat soort dingen hebben een enorme impact”, zegt Böhm. “En heel vaak wordt vergeten: gewoon niet rijden is de beste besparing.”
Shirts van duurzaam katoen
Op tal van andere vlakken raakt duurzaamheid de bedrijfsvoering van Heineken: van het zo dichtbij mogelijk inkopen van grondstoffen tot de verkoop van meer biermerken in statiegeldflessen. Sinds september is ook Affligem over op de retourfles.
De merchandisewinkel van Heineken verkoopt ook al shirts van duurzaam katoen. “Ik zag van de week onze nieuwe richtlijnen voor de inkoop dit soort materialen. Dat is een enorme waslijst geworden”, zegt Böhm. “Dan denk ik: dit is mooi en dit is goed.”
Hij merkt dat in alle lagen van het bedrijf werknemers groener denken. “Vroeger was duurzaamheid de verantwoordelijkheid van één afdeling, nu wil je als bedrijf sustainable zijn. Dat krijg je pas als iedereen erover nadenkt. Die trend versnelt nu.”
Gaat dan alles goed? Nee, vertelt Böhm eerlijk. Bij feestmerk Desparados kregen klanten een tijdje terug een confettikanon cadeau bij de aankoop van een sixpack. “Dan weet je natuurlijk dat die snippers op de grond blijven liggen. Daarvan hebben we gezegd: dit staat nu op de verboden lijst. Streng hè.”