Heineken wil naast het merk Heineken drie andere dranken wereldwijd uitrollen: Radler, Desperados en Affligem.

Dat zegt marketingdirecteur Alexis Nasard in een interview met zakenkrant The Wall Street Journal.

Heineken, de derde bierbrouwer van de wereld, wil daarmee grote, nieuwe doelgroepen aanspreken “De kunst van de operatie is zoveel mogelijk keuze te bieden, zonder de kosten en complexiteit uit de hand te laten lopen”, aldus Nasard tegen de WSJ.

Heineken gaf vier jaar geleden aan dat het in 2020 zo’n zes procent van de omzet wilde halen uit producten die nog maar drie jaar op de markt waren; dat percentage ligt nu al op 7,5 procent.

Het bedrijf ziet mogelijkheden om de omzet met de drie nieuwe kernproducten te versnellen. Dat is ook noodzakelijk omdat de consumptie van gewoon bier in westerse landen afneemt.

Meer dan Heineken: Radler, Desperados en Affligem

Heineken mikt met zijn innovatie op drie nieuwe markten: drankjes met geen of weinig alcohol, bieren met een smaakje en speciaalbieren.

Voor Radler - in feite geen bier, maar een mix van bier en citroenlimonade - zijn drie verschillende recepten verkrijgbaar, waar een land uit kan kiezen, passend bij de plaatselijke smaak. Het lokale dominante merk kan zo een Radlervariant lanceren; 75 procent van de Radlerdrinkers drinkt normaal gesproken geen bier. Zo boort Heineken een nieuwe groeimarkt aan.

Desperados, het bier met tequila, spreekt een andere groep liefhebbers aan. Net als Affligem, dat zich positioneert als bier met een grote traditie. In nieuwe landen start Heineken met één variant van Affligem, om het gamma in de jaren daarna uit te breiden.

Heineken blijft voor Heineken verreweg het belangrijkste merk, maar de drie nieuwe wereldmerken bieden kans op nieuwe markten, met hogere marges, aldus Nasard.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl