Heineken heeft afgelopen kwartaal 11 procent meer bier verkocht dan een jaar eerder. Exclusief het stuwende effect van overnames zou de volumegroei zijn uitgekomen op 7 procent. In alle regio’s nam de verkoop toe, meldde de brouwer woensdag in een tussentijds handelsbericht.
Bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer sprak van een goed eerste kwartaal. Dat is onder meer te danken aan sterke verkopen in Azië rond het Chinese nieuwjaarsfeest. In die regio behaalde Heineken op eigen kracht een volumegroei van 23 procent. Dat Pasen al in maart viel, hielp het bedrijf ook in Europa en Amerika aan een goede verkoopstijging.
In eigen land bracht Heineken iets minder bier aan de man. Dat komt doordat het bedrijf, dat in Nederland ook merken voert als Amstel, Brand, Affligem, Desperados en Wieckse, minder meedeed aan prijsacties van supermarkten.
Nadelige wisselkoers
Heineken boekte een nettowinst 265 miljoen euro. Dat is ruim de helft minder dan in het eerste kwartaal van 2015, maar toen kon een eenmalige boekwinst van 379 miljoen worden bijgeschreven op de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque.
Omzetcijfers maakte Heineken niet openbaar, wel liet het bedrijf weten dat nadelige wisselkoerseffecten nog altijd veel invloed hebben op de resultaten. Het effect daarvan op de nettowinst voor eenmalige posten en afschrijvingen wordt over heel 2016 geraamd op zo’n 50 miljoen euro. Dat is sterker dan het bedrijf eerder voorzag.
Heineken gaat er nog altijd van uit dat het de omzet over heel 2016 op eigen kracht zal weten op te voeren. Ook de winstmarge zal naar verwachting verder verbeteren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl