Heineken verkoopt twee keer zo veel van het begin dit jaar geïntroduceerde bier Amstel Radler als verwacht. De bierbrouwer denkt dat het in Nederland een marktaandeel van 5 procent kan behalen met het merk.
Radler is een mix van bier en citroenwater. De biersoort komt oorspronkelijk uit Zuid-Duitsland, maar wordt tegenwoordig op meerdere plekken in Europa gedronken.
De drank dankt zijn naam aan wielertoeristen (Fahrradler in het Duits), die hem begin twintigste eeuw gebruikten als dorstlesser. Radler is geen beschermde naam; ook andere brouwerijen brengen bieren op de markt onder die naam.
Heineken heeft in enkele Oost-Europese landen inmiddels 5 procent van de markt in handen met Amstel Radler. Begin dit jaar werd de biersoort ook in West-Europa in de schappen gelegd. In Groot-Brittannië gekoppeld aan het merk Fosters, in Nederland wordt Radler verkocht als submerk van Amstel.
En Radler doet het boven verwachting goed: Heineken heeft dubbel zoveel van het citroenbier verkocht als verwacht, zegt Isabelle Spindler-Jacobs, directeur retail van Heineken Nederland, tegen het Financieele Dagblad. Zij denkt dat de Oost-Europese aantallen ook voor Nederland mogelijk zijn.
Bierinnovaties en groeimarkten
Voor Heineken is het belangrijk om nieuwe biersoorten succesvol in de markt te zetten. De consumptie van pils loopt al jaren terug in West-Europa. Vorig jaar verkocht Heineken, de grootste brouwer van Europa, 2,4 procent minder bier in West-Europa, met name doordat er minder pils wordt gedronken. Het is de enige regio waar het bedrijf geen volumegroei kende het afgelopen jaar, al steeg de omzet nog wel licht. Voor de komende jaren verwacht Heineken dat de bierafzet in West- en Zuid-Europa verder zal krimpen.
De Amsterdamse brouwer richt zich daarom op groei in Afrika, Latijns-Amerika en Azië. Door overnames van onder meer de drankbedrijven Femsa in 2010 en Asia Pacific Breweries in 2012 zijn de inkomsten van Heineken beter gespreid over de verschillende wereldregio's.
Daarnaast probeert Heineken met dranken anders dan pils de consument te verleiden. Zo is alcoholvrij bier de laatste jaren aan een opmars bezig in Nederland. Bij het Nationaal Bieronderzoek van Nederlandse brouwers gaf vorig jaar 36 procent van de ondervraagden aan weleens alcoholvrij bier te drinken, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2011. Heineken heeft onder meer het alcoholvrij Amstel 0.0 in zijn portfolio.
Ook is cider, een alcoholische drank van het sap van vruchten, steeds populairder in Nederland. Door de aankoop van Scottish & Newscastle in 2008 verwierf Heineken met Strongbow een sterke positie op de cidermarkt. Van de brouwer ligt ook Jillz, een cider voor vrouwen, in de schappen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl