Heineken heeft de trots van Mexicaanse tequilamakers gekrenkt. De Nederlandse brouwer verweert zich in een keuringsdienst-van-waarde-achtige zaak.
Op het label van Heinekens biertje Desperados prijkt ook het woord tequila. Ten onrechte, zo stelt de Mexicaanse raad van tequilabrouwers. Zakenkrant The Financial Times bericht hier vrijdag over.
Desperados behoort tot de selecte groep van internationale merken van Heineken en is volgens de brouwer een ’tequila flavoured beer’, dus een biertje met smaaktoevoeging van tequila.
“Onze smaaktoevoeging bevat tequila die we afnemen in Mexico van leden van de CRT (Consejo Regulador de Tequila, red.) … We zorgen ervoor dat het product volledig voldoet aan alle regels en vereisten voor etikettering.”
De club van Mexicaanse tequilamakers stelt echter dat Heineken wel degelijk regels overtreedt die moeten zorgen van bescherming van namen van lokale producten.
Tequila als smaakversterker voor Desperados
Volgens directeur Ramón González claimt Heineken dat de smaaktoevoeging voor 75 procent uit tequila bestaat. Maar uit onderzoek van de tequilamakers en een gezondheidscentrum in Madrid zou blijken dat Desperados "geen tequila bevat", aldus Gonzalez tegen de FT.
De crux lijkt 'm te zitten bij de hoeveelheid smaakversterkers die aan het bier worden toegevoegd en het recept dat daarvoor wordt gebruikt. Daar wil Heineken niets over zeggen tegen de FT.
Vraag is waarom de Mexicaanse tequilamakers niet eerder aan de bel hebben getrokken. Desperados is immers al twintig jaar op de markt. Volgens directeur González schrok de koepelorganisatie eerder terug voor de mogelijke juridische kosten, aangezien het om een internationale zaak gaat. Maar afgelopen maart heeft de CRT Heineken benaderd.
Inmiddels zijn de tequilamakers naar eigen zeggen bereid om tot het uiterste te gaan om te het in hun ogen ongepaste gebruik van de naam tequila te stoppen.
Desperados wordt niet in Mexico verkocht, maar wel in onder meer Nederland, Spanje, Duitsland, Frankrijk en Polen. Volgens onderzoeksbureau IWSR verkocht Heineken in 2016 in totaal 349 miljoen liter Desperados, wat een omzet van 1,2 miljard dollar opleverde.