- Topman Hein Schumacher van zuivelconcern FrieslandCampina volgt deze zomer Alan Jope op als CEO van Unilever.
- De 51-jarige Schumacher is van oorsprong politicoloog, begon zijn carrière ruim vijfentwintig jaar geleden ook bij Unilever en werkte lang voor voedingsconcern Heinz.
- Bij FrieslandCampina schrapte Schumacher tijdens de coronacrisis duizenden banen.
- Lees ook: Waarom het iconische ijsmerk Ben & Jerry’s een hoofdpijndossier is geworden voor Unilever
Topman Hein Schumacher van FrieslandCampina volgt per 1 juli dit jaar Alan Jope op als CEO van Unilever. Schumacher was sinds vorig jaar commissaris bij Unilever, de levensmiddelengigant die sinds twee jaar volledig Brits is.
Unilever brak in 2020 met zijn Nederlandse wortels door het hoofdkantoor in Rotterdam op te doeken, maar met de benoeming van Schumacher komt er wel weer een Nederlandse topman.
Unilever staat onder grote druk om met betere resultaten te komen. “Ik ben overtuigd geraakt van de kracht van Unilevers fundamenten en haar duidelijke groeipotentieel”, zegt Schumacher in het persbericht over zijn aanstelling. “Ik zal me er sterk op richten om samen met het Unilever-team de bedrijfsprestaties te verbeteren.”
Unilever is eigenaar van merken als Axe, Dove en De Vegetarische Slager. De multinational haalde in 2021 een omzet van ruim 52 miljard euro, is actief in 190 landen en heeft bijna 150.000 werknemers wereldwijd.
Voor de 51-jarige Schumacher betekent dat een aanzienlijke promotie na zijn jaren bij FrieslandCampina, dat een jaaromzet heeft van zo’n 11 miljard euro en in veertig landen opereert.
Dit zijn 7 dingen die je moet weten over Hein Schumacher en zijn aanstelling als nieuwe topman van Unilever:
1) Hij gaat 1,85 miljoen euro per jaar verdienen plus bonussen en aandelenbeloningen
Als topman van Unilever gaat Hein Schumacher een vaste jaarlijkse beloning van 1,85 miljoen euro ontvangen. Daarnaast komt hij in aanmerking voor een jaarlijkse bonus, een Performance Share Plan en wordt hij ondersteund bij zijn verhuizing.
Ook zal hij op aandelen gebaseerde beloningen ontvangen ter vervanging van het verlies van prestatiebeloningen bij zijn vorige werkgever FrieslandCampina, laat Unilever weten. Een zogeheten 'Golden Hello!'
2) Hij wil zich in een nieuwe functie altijd eerst bescheiden opstellen
Schumacher is niet gewend direct als een olifant door de porseleinkast te lopen, als hij een nieuwe functie krijgt. "Je moet in ieder bedrijf je geloofwaardigheid opnieuw verdienen", zei hij vijf jaar gelden in een interview met KPMG over zijn managementstijl. "Je moet de taal van het bedrijf gaan spreken. Je moet ook de taal van de mensen die er werken gaan spreken. Bij FrieslandCampina heeft het me gewoon tijd gekost om dat echt een beetje te snappen."
Hij zegt over het beginnen in een nieuwe functie dan ook: "Stel je bescheiden op, maar handel met overtuiging op de dingen die je wel weet. Zo geef je de indruk dat je vanaf dag één op bepaalde aspecten onmiddellijk kan toevoegen."
3) Hij schrapte tijdens de coronacrisis duizenden banen bij FrieslandCampina
Hein Schumacher was vanaf 2014 tot 2018 de financiële topman van FrieslandCampina en werd daarna de hoogste baas van het bedrijf achter merken als Campina, Chocomel, Vifit, Mona en Milner.
In 2020 werd het zuivelbedrijf hard getroffen door de coronacrisis, vooral omdat China als grote afzetmarkt op slot ging. Schumacher schrapte toen duizenden banen.
"Het feit dat iets wereldwijds, iets ongrijpbaars zo’n impact heeft op ons bedrijf en daarmee het werk en bestaan van zovelen direct beïnvloedt, is soms moeilijk te bevatten", zei hij daarover tegen Trouw. "Als leider moet je in situaties zoals deze ingrijpen in de kosten, maar dat zijn natuurlijk hele moeilijke beslissingen waar je heel zorgvuldig mee om moet gaan."
Door de tegenvallende resultaten besloot Schumacher de honderd hoogste managers binnen het bedrijf geen bonus uit te keren. Zelf kreeg hij ook geen bonus, schrijft MT/Sprout. Ook de bij de zuivelcoöperatie aangesloten boeren kregen geen winstuitkering.
4) Hij schreef mee aan het laatste verkiezingsprogramma van het CDA
Schumacher had in zijn jonge jaren politieke ambities en dat was een van de redenen om politicologie te gaan studeren. Hoewel hij nooit echt de politieke arena is ingestapt, schreef hij wel mee aan het programma van het CDA voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021.
Hij moest daar eerst wel goed over nadenken, zei hij tegen NRC. "Je bekent kleur" en dat doen niet veel mensen in het bedrijfsleven.
"Ik heb ervan genoten. Ik wist helemaal niet hoe dat gaat, maar je spreekt in een paar maanden tijd iedere belangenorganisatie en deskundige die je wilt", vertelde hij tegen de krant. "Van half zeven tot kwart voor zeven betoogt iemand: kernenergie is met afstand het beste wat je kunt doen. En van kwart voor zeven tot zeven uur is er iemand die zegt: er is één ding dat je nooit moet doen en dat is kernenergie. En dan denk je om zeven uur: tja, wat gaan we dáár nou van maken!"
5) Hij begon zijn carrière in 1997 ook bij Unilever
Hein Schumacher is weliswaar afgestudeerd als politicoloog, maar maakte vooral carrière in de financiële tak van bedrijven. Hij studeerde naast Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam ook Bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit.
Zijn professionele loopbaan begon hij in 1997 als finance manager bij Unilever. Daarna stapte hij over naar Ahold waar hij corporate controller was voor Azië en Centraal-Amerika.
Vervolgens werkte hij ruim tien jaar lang bij het Amerikaanse voedingsconcern Kraft Heinz. "Toen ik bij Heinz werkte, wist ik na een aantal jaar ook als politicoloog hoe een fles ketchup eruit ziet en welke ingrediënten daarin zitten", zei hij daarover tegen KPMG. Hij was bij Heinz onder meer eindverantwoordelijk voor de strategie en gaf hij leiding aan de activiteiten in Azië en Australië.
6) Hij probeert een duurzaam imago uit te stralen
Zijn nieuwe werkgever Unilever heeft duurzaamheid al jarenlang hoog in het vaandel staan. "Wij zijn een bedrijf van merken en mensen met een duidelijk doel: duurzaam leven heel gewoon maken", staat in de doelstellingen van het concern dat een van de eerste grote multinationals was dat daar zo nadrukkelijk op hamerde.
Hein Schumacher probeerde bij FrieslandCampina ook een duurzaam imago uit te stralen. "Duurzaamheid is voor ons een breed begrip: zorg voor de natuur met voldoende biodiversiteit, zorg voor het dier – dus het welzijn van de koe – en zorg voor het milieu, het verkleinen van de CO2-voetafdruk", zei hij daarover tegen Management Scope. "We bekijken onze bedrijfsvoering altijd door die drie lenzen om tot een integrale aanpak te komen."
Maar volgens Volkskrant-columnist Teun van de Keuken heeft Schumacher boter op z'n hoofd en zegt hij zoveel onnozele dingen dat je medelijden met hem krijgt. "De druk van de melkindustrie op onze natuur is immens en de boeren verdienen te weinig. Eén en één is twee. De oplossing kan toch niet nog meer schaalvergroting en een verdere race naar de bodem zijn? Gek genoeg snapt Hein er niks van."
7) Hij is fervent paardrijder
Schumacher, zijn vrouw Margot en hun drie kinderen zijn volgens NRC fervente paardrijders. Zo maakten ze tijdens een grote rondreis door Azië ooit een meerdaagse tocht over de Mongoolse steppen.
Toen hij na drukke jaren bij Heinz vol reizen naar alle uithoeken van de wereld terugkeerde naar Nederland om als topman van FrieslandCampina aan de gang te gaan, was een van de grote voordelen dat hij ineens weer meer tijd had om op zijn paard te stappen.