Samsung is met afstand de grootste smartphonemaker ter wereld en samen met het eveneens Koreaanse LG domineren ze de markt voor televisies. Overal, behalve in Japan. “Samsung? Nooit van gehoord.”
Eén op de drie nieuw verkochte smartphones wereldwijd is volgens onderzoeksbureau IDC gemaakt door het Koreaanse Samsung. Het merk is ook steeds nadrukkelijker aanwezig als het gaat om wasmachines, televisie en stofzuigers. En niet alleen Samsung verovert de wereld. Koreaanse automakers KIA en Hyundai zijn bezig aan een indrukwekkende opmars.
Korea, Zuid-Korea om precies te zijn, overspoelt de wereld met technologisch geavanceerde producten. Heel de wereld? Nee, in Japan laten ze Koreaanse producten links liggen. De reden: Koreaanse producten hebben in Japan de naam inferieur te zijn, schrijft The New York Times zondag.
Typisch voor de Japanse houding ten opzichte van Koreaanse producten was de reactie van een Japanse die net de nieuwe Sony Experia had gekocht tegen een verslaggever van de krant. “Samsung? Nooit van gehoord.”
Teen in het water
Het is een oud verhaal. Koreaanse bedrijven proberen al langer voet aan de grond te krijgen in Japan, maar tot voor kort waren ze daarin maar weinig succesvol. Samsung, maar ook automaker Hyundai, trokken zich een aantal jaar geleden zelfs helemaal terug uit Japan.
Inmiddels steken een aantal Koreaanse bedrijven, waaronder Samsung en LG weer een teen in het water in Japan. Want al zijn de Japanners nog altijd sceptisch ten opzichte van de kwaliteit van de producten afkomstig uit het buurland, objectief gezien is er weinig reden om daaraan te twijfelen. Samsung-producten komen in tests niet zelden beter uit de bus dan de producten van bijvoorbeeld Sony.
Lees ook
Herwin Thole: samenwerking Google en Samsung schuurt
Hond en poes dol op iPad-spelletjes
BMW i3: de iPhone onder de elektrische auto's?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl