Concurrentie van goedkope vliegtickets maakt nachttreinen verlieslijdend, zeggen spoorbedrijven.
Een overnachting in een slaaptrein: romantischer kan een treinreis niet worden. Je stapt in land A in, en nadat de rails je in slaap hebben gewiegd word je wakker in land B.
Maar terwijl de Europese Unie veel geld vrijmaakt voor het verbeteren van spoorverbindingen tussen verschillende landen en het aantal spoorreizigers in West-Europa al jaren toeneemt, lijkt de slaaptrein snel uit te sterven, schrijft The Guardian.
Slapend naar Warschau? Overstappen in Duitsland
In augustus werd bekend dat vanuit Nederland vertrekkende nachttreinen naar Kopenhagen, Praag en Warschau verdwijnen. De routes worden bekort: voortaan moeten reizigers in Duitsland overstappen op de slaapwagons. Reizigersorganisatie Rover startte een petitie om de connectie te behouden.
In december houdt de nachttrein tussen Parijs en Berlijn, Hamburg en München op te bestaan. Afgelopen december sneuvelde de nachttrein Barcelona-Madrid en Rome-Parijs. Nachttreinen vanuit Berlijn naar Warschau en Kiev, en eenmaal per week naar Siberië, werden geschrapt.
Concurrentie van goedkope vluchten
De Deutsche Bahn zegt dat er steeds minder belangstelling is voor nachttreinen, door het groeiende aantal goedkope luchtvaartmaatschappijen. Het aantal nachtreizigers zou met een kwart zijn verminderd in de afgelopen vijf jaar, waardoor tot dan toe winstgevende lijnen met verlies draaien.
Trenitalia, de Italiaanse spoorwegmaatschappij, verdedigt het schrappen van binnenlandse slaaptreinen om dezelfde reden. Ook zou er minder geld beschikbaar zijn vanuit de overheid, en zouden hogesnelheidslijnen nachtreizigers wegsnoepen.
Nachttreinen zijn duurder: om te beginnen kunnen er veel minder reizigers aan boord. In een slaapwagon passen 36 reizigers, tegen 70 in een normale coupé.
Ook moeten treinbedrijven sinds 2000 betalen voor toegang tot het railnetwerk van de landen die de nachttrein aandoet, met alle extra kosten en rompslomp van dien. In Duitsland klagen aanbieders dat hun kaartjes duurder worden door belastingen die luchtvaartmaatschappijen niet hoeven te betalen.
Niet geïnvesteerd in comfort
Toch kan de nachttrein wel degelijk een duurzaam alternatief voor het vliegtuig zijn, zeggen critici. Die stellen dat spoorwegmaatschappijen niet hun best doen om nachttreinen te promoten. Door gebrek aan investeringen zijn slaaptreinen nauwelijks comfortabeler dan twintig jaar geleden.
Bij de introductie van de dienst Parijs-Berlijn was er nog een restaurant met kok aan boord; nu moeten passagiers het met opwarmmaaltijden stellen. En de maatschappijen maken het boeken van tickets niet erg makkelijk.
"Dat nachttreinen verouderd zijn, is niet per se een argument", stelt blogger Jon Worth, die een petitie is gestart om de nachttrein naar Kopenhagen te redden. "Het spoor is nog steeds de meest milieuvriendelijke en comfortabelste manier om te reizen in Europa. Je kan niet verwachten dat mensen een dag in de trein door te brengen. Een nachtje kan wél."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl