Waarschijnlijk hoor je de naam Coolpad nu voor het eerst. Deze Chinese smartphonefabrikant is buiten China nog relatief onbekend, maar als het aan Coolpad zelf ligt komt daar snel verandering in.
De op 3 na grootste smartphonefabrikant van China heeft grootse plannen voor de komende toekomst, zo meldt The Wall Street Journal donderdag.
Coolpad wil de wereld gaan veroveren. Het bedrijf verkoopt in China meer smartphones dan Samsung, die op plaats 5 staat in de ranglijst van grootste smartphonefabrikanten. Coolpad heeft de ambitie om in 2017 in de top 3 te staan van grootste smartphonemakers ter wereld.
De Chinese smartphonemaker gaat het komende jaar miljoenen dollars besteden aan promotie van Coolpad in Zuidoost-Azië, de Verenigde Staten en Europa. Het bedrijf zoekt naar nieuwe samenwerkingen met telecomproviders en distributeurs buiten China. Coolpad wil dat in 2017, 30 procent van de inkomsten uit verkopen in het buitenland komt. In 2013 kwam nog 90 procent van de inkomsten uit binnenlandse verkopen.
Kwaliteit voor lage prijs
Coolpad is dan misschien nog niet zo bekend in de wereld, een kleine speler is het niet. Volgens onderzoeksbureau IDC heeft het bedrijf in het 2e kwartaal al een wereldwijd marktaandeel van 4 procemt. Dat is goed voor de zevende plaats op de ranglijst van grootste smartphonefabrikanten ter wereld.
Coolpad is de afgelopen jaren in China flink gegroeid. Volgens Coolpad zelf komt dat doordat het bedrijf geavanceerde hardware aanbiedt tegen een lage prijs en omdat het bedrijf een sterke band heeft met de (door de staat gecontroleerde) telecomproviders en distributienetwerken. Daarnaast was Coolpad in China één van de eerste aanbieders van smartphones met 4G, de nieuwste generatie mobiel internet.
Stappen zetten buiten China
De Chinese markt voor smartphones is de grootste ter wereld. Nu ook die markt verzadigd begint te raken, richten steeds meer Chinese smartphonefabrikanten hun blik op de rest van de wereld. Hiermee volgen ze het voorbeeld van de Chinese telefoonmakers die we wel kennen: Lenovo, Huawei en Xiaomi.
Of we binnenkort allemaal met een Coolpad rondlopen is nog maar de vraag. Volgens The Wall Street Journal zijn analisten sceptisch over het potentiële succes van Coolpad in de rest van de wereld.
Gartner analist Lu heeft er in ieder geval niet veel vertrouwen in. "Om succesvol te zijn in de mondiale markt heb je het vermogen nodig om goed om te gaan met complexe distributiestructuur. Tot nu toe is Coolpad daar nog niet erg succesvol in geweest."
Ook heeft Coolpad een minder sterke octrooibescherming dan andere smartphonefabrikanten. Coolpad heeft naar eigen zeggen 1.500 octrooien in de Verenigde Staten en Europa. Ter vergelijking: Huawei had er een half jaar geleden meer dan 36.000.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl