- HBO Max kondigt maandag aan dat het een aanzienlijk deel van de productie van Europese series schrapt, meldt het blad Variety.
- De streamingsdienst moet mee in een bezuinigingsronde van 3 miljard dollar bij moederbedrijf Warner Bros. Discovery.
- In de snoeiharde strijd tussen verschillende streamingdiensten sneuvelen ook Nederlandse projecten voor HBO.
- Lees ook: Geen Stranger Things-effect voor Netflix: ontslagen, ingezakte koers en beoogd reclamemodel baren zorgen
Plannen voor Nederlandse series en films voor de streamingsdienst HBO Max gaan de prullenbak in. Dat meldt Variety maandag.
Deze beslissing maakt deel uit van bezuinigingsplannen in de nasleep van de eerder dit jaar voltooide megafusie tussen mediabedrijven Warner Media en Discovery.
Fusiebedrijf Warner Bros. Discovery gaat drie miljard dollar bezuinigen en snijdt als onderdeel daarvan in de strategie voor Europa bij dochterbedrijf HBO Max.
Spaanse en Franse producties mogen blijven
In een verklaring laat Warner Bros. Discovery weten dat alle projecten voor originele series en films in Denemarken, Noorwegen, Finland, Centraal-Europa, Nederland en Turkije – waar de productie nog niet van is begonnen – sneuvelen. Dit zijn kleine markten waar een groot Amerikaans internationaal bedrijf weinig mee verliest.
Spaans- en Franstalige projecten blijven onaangeroerd, aangezien deze een groter publiek hebben dan alleen het land van productie.
"We werken er hard aan om HBO Max en discovery+ om te vormen in een wereldwijde streamingsdienst die alle content van Warner Bros bevat. Daarom onderzoeken we onze huidige contentstrategie op de bestaande diensten. Onze inzet in de [bovenstaande] markten is niet veranderd. We zullen nieuwe lokale content blijven bestellen voor Warner Bros televisienetwerken en zullen grote aankopers blijven van content gemaakt door lokale derde partijen voor onze streamingsdiensten."
Bezuinigingen vallen rauw op het dak
Warner Bros. Discovery was pas vorig jaar begonnen met het opzetten van serie- en filmprojecten in Nederland en Turkije. Volgens Variety komt het besluit dan ook rauw op het dak van het HBO Max-team in Europa. In maart shopten medewerkers nog rond op festivals met wenslijsten voor makers. De Zweedse comedy Lust en het Deense familiedrama Kamikaze zijn grote internationale hits op HBO Max.
De bezuinigingen van Warner Bros. Discovery lijken te bevestigen dat 2022 een moeilijk jaar is voor streamingsdiensten. Netflix bevindt zich ondanks het succes van het langverwachte nieuwe seizoen van Stranger Things in een neerwaartse spiraal.
Dalende abonnee-aantallen en een zwaar ingezakte beurskoers hebben bij Netflix geleid tot forse ontslagen, vooral op de afdelingen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van originele content.
Weer snijden in originele content
Juist de eigen producties vormen het levensbloed van streamingsdiensten en zijn doorslaggevend voor de consument bij de keuze van abonnementen.
Warner Bros. Discovery lijkt met de bezuinigingen nog meer in te zetten op het bestaande intellectueel eigendom en specifieke projecten. In augustus verschijnt op HBO Max de eerste van een aantal beoogde spin-offs van de populaire serie Game of Thrones. En die strategie is niet uniek. Ook bij Disney wordt vol ingezet op content van Star Wars en Marvel-stripboeken.
Verder verschijnt 2 september op Amazon Prime een serie afgeleid van de al meerdere maken verfilmde Lord Of The Rings-reeks.
Mochten na Netflix en Warner Bros. Discovery meer diensten bezuinigen en snijden in de ontwikkeling van content, dan bevestigt dat het vermoeden dat de markt voor streamers kampt met een overdaad aan aanbieders.
Met de komst van onder andere Apple TV, HBO Max, Paramount+ concurreren de streamers steeds meer om dezelfde acteurs, scriptschrijvers en regisseurs. Dat heeft de kosten van en het bieden op producties tot ongekende hoogten gedreven.
Deze bubbel in Hollywood oogt op de lange termijn onhoudbaar, en daarin lijken Netflix en Warner Bros. Discovery de kanaries in de kolenmijn.
De markt voor streamingdiensten lijkt aan de vraagzijde ook tekenen van verzadiging te vertonen. Volgens een recente peiling van kijkcijferonderzoeksbureau Nielsen voelen consumenten zich overweldigd door het aanbod en kunnen zij maar moeilijk kiezen op welke dienst ze zich willen abonneren.
Nu een groot deel van de wereld niet meer in lockdown achter de televisie zit en er een recessie dreigt, is de verwachting dat consumenten kieskeuriger gaan worden wat betreft het aantal streamers waarop zij zich abonneren.