- Turkije is ’s werelds grootste producent van hazelnoten.
- Maar de ineenstorting van de Turkse lira schaadt de hazelnootindustrie en zou tot tekorten kunnen leiden, zo meldt zakenkrant The Wall Street Journal.
- Dit zou gevolgen kunnen hebben voor Nutella-producent Ferrero, die de meeste van zijn hazelnoten uit Turkije haalt.
- Lees ook: Slave Free Chocolate schrapt het ambitieuze Tony’s Chocolonely van zijn lijst van slaafvrije chocolademakers
Turkije kampt met een ineenstorting van de eigen munt, de lira. Alleen al in de afgelopen maand verloor de valuta 40 procent van zijn waarde. Op het dieptepunt was het 60 procent minder waard dan een jaar eerder.
Dat de munt instort heeft te maken met het economische beleid van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. Hij houdt de rente het liefst zo laag mogelijk, omdat hij gelooft dat een hoge rente zorgt voor hogere prijzen. Dit staat haaks op het gebruikelijke beleid van economen. Erdogans beleid heeft als gevolg dat er weinig vraag naar de lira is waardoor deze in waarde daalt.
En daar heeft de Turkse hazelnootindustrie, de grootste ter wereld, last van. Dat komt doordat Turkse notenboeren afhankelijk zijn van onder meer geïmporteerde meststof en zaden om noten te produceren. Als hun munteenheid verzwakt ten opzichte van andere valuta’s, wordt het relatief gezien duurder om deze producten in te kopen.
Als gevolg hebben sommige Turkse notenboeren hun hazelnootproductie teruggeschroefd. En dat kan leiden tot tekorten, zo schrijft The Wall Street Journal.
Dat kan slecht uitpakken voor Nutella-producent Ferrero, die de meeste van zijn hazelnoten uit Turkije haalt.
“De wereld staat aan de rand van een hazelnoottekort”, vertelde Turgan Zülfikar, een in de VS gevestigde adviseur die Turkse bedrijven adviseert over het betreden van de Amerikaanse markt, tegen The Wall Street Journal.
“Als je een Nutella-fan bent, kun je de volgende keer dat je boodschappen doet het beste een voorraad inslaan”, voegde hij eraan toe.
Ferrero probeert te leunen op de eigen markt
Ferrero koopt ongeveer een derde van de Turkse hazelnootexport op. Naast dat het bedrijf de boomvrucht in Nutella gebruikt, is het ook een belangrijk ingrediënt van de bekende Kinder Bueno en Ferrero Rocher.
De hogere kosten voor Turkse notenboeren zouden uiteindelijk doorberekend kunnen worden aan de consument.
Ook zouden inkopers kunnen besluiten om uit te wijken naar andere hazelnootmarkten. Zo probeert het Italiaanse Ferrero meer te leunen op de eigen markt. Maar hoewel Italië over de op een na grootste hazelnootindustrie beschikt, loopt deze nog ver achter op die van Turkije.
Ferrero reageerde niet direct op Insider’s verzoek om commentaar. Het bedrijf reageerde ook niet op de verzoeken van The Wall Street Journal.