- Niet-essentiële winkels gaan tot 19 januari dicht, maakte premier Mark Rutte deze maandagavond bekend tijdens een televisietoespraak vanuit het Torentje.
- Schoonheidssalons noemen dat “vreselijk”, omdat ze juist in aanloop naar Kerst veel omzet kunnen boeken. De modebranche bestempelt de sluiting als “dramatisch” en verwacht langdurige gevolgen.
- Pakketbezorgers bereiden zich intussen voor op nog meer drukte dan gebruikelijk in december.
Premier Mark Rutte kondigde maandagavond in een tv-toespraak vanuit het Torentje een harde lockdown aan.
Niet-essentiële winkels gaan tot 19 januari dicht en ook moeten contactberoepen als kappers en schoonheidsspecialisten pas op de plaats maken. Verder zullen de scholen de komende vijf weken de deuren moeten sluiten.
De harde lockdown gaat deze maandag om middernacht al in. Supermarkten en andere levensmiddelenwinkels, banken en apotheken blijven gewoon open. De gevreesde avondklok komt er niet.
Schoonheidsspecialisten: groot gat in omzet
Ondernemers zitten met de handen in het haar, nu hun omzet na toch al een loodzwaar jaar grotendeels wegvalt. “Dit is gewoon vreselijk”, zegt Jantine van ‘t Klooster, bestuursvoorzitter van Anbos, de branchevereniging van schoonheidsspecialisten.
"De agenda's zitten bomvol, schoonheidsspecialisten maken rond de kerstperiode meestal overuren. Als het zo lang duurt, dan wordt er een groot en belangrijk gat geslagen in de omzet van ondernemers", zegt Van 't Klooster.
"Iedereen wil rond de kerstdagen op zijn best eruit zien. Ik weet bijna niet wat ik moet zeggen, dit is gewoon hartstikke sneu", aldus Van 't Klooster. Volgens Anbos wordt bijna een kwart van de jaaromzet in de schoonheidssector in de kerstperiode behaald. "Dit was voor de beroepsgroep de enige mogelijkheid om het financiële gat van de eerste lockdown begin dit jaar voor een deel te dichten."
Kleding- en schoenenwinkels nu sluiten is 'dramatisch'
Het sluiten van kleding- en schoenenzaken in de sale-periode, wanneer die winkels juist een groot deel van hun voorraad moeten verkopen, is dramatisch en zal langdurige gevolgen hebben voor de modebranche. Dat stelt Patric Hanselman, directeur van Modint, de brancheorganisatie voor leveranciers en producenten van mode- en textielbedrijven.
Hanselman pleit voor een "intelligente vorm van winkelsluiting" waarbij alleen de probleemgebieden worden aangepakt. "Er zijn een paar heel drukke winkelstraten, maar in veel dorpen en kleinere steden zijn die problemen er niet."
Directeur Fokke de Jong van modeketen Suitsupply zet ook zijn vraagtekens bij het besluit van het kabinet. "Het zijn drastische maatregelen, terwijl de meeste winkels inmiddels veel ervaring hebben met veilig shoppen. Wij laten een maximaal aantal klanten toe, delen mondkapjes uit en de winkels zijn erop aangepast."
Boekwinkels: heel zuur
Een met zorg in de boekwinkel uitgekozen boek, leuk en vakkundig ingepakt, is bij uitstek geschikt als kerstcadeau. Daarom is december ook voor uitgeverijen en boekverkopers een erg belangrijke periode en het is "heel zuur" dat ook boekhandels nu moeten sluiten omdat ze niet als essentieel worden gezien, zegt Anne Schroën, directeur van de Boekverkopersbond.
"We volgen een en ander met veel zorg", aldus Schroën. "Boeken kunnen volop online worden besteld, maar de fysieke boekhandel moet overeind blijven, mede omdat klanten er kunnen snuffelen, zich laten adviseren over een cadeau, nieuwe ideeën kunnen opdoen en tegen onbekende boeken oplopen."
De kleinere, lokale boekhandels hebben dit jaar overigens helemaal niet slecht verkocht, doordat mensen minder te doen hadden en ook door speciale plaatselijke initiatieven (zoals het zelf bezorgen bij ouderen). Grote winkels in de steden echter hadden last van het feit dat er minder mensen langs kwamen, bijvoorbeeld op weg naar hun werk of tijdens een middagje winkelen.
Extreem drukke weken voor pakketbezorgers
PostNL kijkt of de capaciteit van het bedrijf kan worden vergroot, nu het vanaf dinsdag wellicht nog drukker gaat worden voor pakketbezorgers, als de drukte van de winkelstraten zich verplaatst naar online.
"We bereiden ons voor op verschillende scenario's, dat doen we al sinds het begin van de coronacrisis", reageert een woordvoerster van PostNL. "We kijken daarbij als eerste hoe we veilig kunnen doorwerken. Op al onze locaties dragen we mondkapjes en houden we 1,5 meter afstand. Aan die coronamaatregelen kunnen we geen concessies doen."
Het bedrijf vergrootte zijn capaciteit sinds het begin van de coronacrisis al met 70 procent. "We kijken elke keer of en waar we onze capaciteit kunnen vergroten", aldus de zegsvrouw. "Maar uiteraard zijn er ook beperkingen. We werken al met veel meer nieuwe mensen, elke dag gaan er nu 5500 mensen op pad om pakketten te bezorgen."
Afgelopen weken werd al duidelijk dat PostNL kampt met topdrukte, en dat het bedrijf tegen de grenzen van zijn capaciteit zit. De pakketbezorger bezorgde een recordaantal aan pakketten, en moest ook een deel van de klanten en webwinkels teleurstellen. Alles bij elkaar wordt gemiddeld zo'n 95 procent van de pakketten op tijd bezorgd.
Enorme klus voor webwinkels
Er staat webwinkels een enorme klus te wachten, nu bekend is geworden dat niet-essentiële winkels al in de nacht van maandag op dinsdag dicht moeten wegens het grote aantal coronabesmettingen. Dat zegt directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, dat circa 80 procent van de markt vertegenwoordigt. "Webwinkels moeten alles op alles gaan stellen om te zorgen dat consumenten hun pakketjes op tijd ontvangen", aldus Jongen.
De webwinkels zullen waarschijnlijk komende week op maximale capaciteit gaan draaien. "De online bestedingen zullen enorm aanzwengelen. Aankopen van spullen om thuis te overleven en te kunnen werken komen bovenop de enorme drukte die we nu al ervaren rond de feestdagen", zegt Jongen.
De directeur verwacht dat het merendeel van de pakketjes alsnog op tijd wordt afgeleverd, omdat de meeste mensen thuis zullen zijn en bezorgers minder last zullen hebben van het verkeer. Toch zal een significant deel van de bestellingen later aankomen. "Hoe groot dat deel is, hangt er vanaf of de afhaalpakketpunten in winkels mogen openblijven. Tegelijkertijd vragen we webwinkels om consumenten, daar waar dat past, langer de tijd te geven om hun pakketje te retourneren, zodat daar geen onnodige drukte ontstaat."
Bol.com zag dat er maandagochtend voordat de nieuwe coronamaatregelen officieel bevestigd werden al meer bestellingen werden gedaan dan het bedrijf verwachtte.