Het overleg tussen diverse belangenorganisaties om Schiphol na 2020 verder te laten groeien zit muurvast. Maar daar heeft Hans de Boer wel een oplossing voor.
Schiphol op zee is financieel haalbaar en beter voor de omwonenden van de luchthaven, stelt voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW Hans de Boer in een verklaring. Hij pleit voor “een oranje-verbond”, waarin het kabinet gaat samenwerken met pensioenfondsen, woningbouwcorporaties, bouwers, Schiphol en KLM.
Volgens De Boer moet ervoor worden gekozen om op de locaties waar Schiphol nu wil uitbreiden zo’n 200.000 koop- en huurwoningen te ontwikkelen. “Hiermee kan een groot deel van de kosten van de aanleg van het vliegveld op zee gedekt worden. Bovendien biedt zo’n ontwikkeling grote kansen voor de toekomst van de Randstad en de grote woningbouwopgave waar we voor staan”, aldus de werkgeversvoorman.
Woningbouw kan kosten aanleg vliegveld op zee helpen dekken
Volgens de werkgeversvoorzitter blijkt uit onderzoek dat de ontwikkeling van Schiphol Stad zo’n 13 tot 17 miljard euro aan directe grondopbrengsten kan opleveren.
Indirect lopen de inkomsten nog verder op door waardevermeerdering en verhuur van woningen, zegt hij. “Op zo’n manier wordt de aanleg van Schiphol op zee interessant voor pensioenfondsen en is het voor de Staat een betaalbaar en realistisch scenario.”
Bijkomend voordeel is volgens hem dat het levensgeluk van mensen toeneemt. "Minder herrie, veiliger en met meer waarde." Hij pleit voor een "een Schiphol-wet" die ervoor zorgt dat het project snel van de grond komt, "binnen tien tot vijftien jaar". De Boer roept op om het plan serieus uit te werken "om mensen weer perspectief te bieden met minder herrie en fijnstof in de Randstad".
De Boer doet zijn aanbeveling naar aanleiding van het mislukken van het overleg over de groei van Schiphol, afgelopen woensdag.
Tot 2020 mag Schiphol maximaal 500 duizend vliegbewegingen per jaar toelaten. Grote vraag is wat er daarna moet gebeuren.