Oud-minister Hans Alders is vrijdag benoemd tot president-commissaris van spoorbeheerder ProRail. Alders is niet onomstreden vanwege zijn bijbanen. Zijn nieuwe functie levert zeker 30 duizend euro op.
Alders gaat op 1 juli aan de slag. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de enige aandeelhouder van ProRail, vrijdag gemeld.
Alders (61) volgt Michiel Boersma op, die sinds februari 2010 president-commissaris was. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vindt de “grote bestuurlijke ervaring en het publieke profiel” van de PvdA’er Alders van grote waarde voor ProRail.
Koning van de nevenfuncties
Kennelijk is het voor de minister geen probleem dat haar partijgenoot meerdere keren in opspraak kwam. Als Commissaris van de Koningin in Groningen wist de PvdA’er zijn inkomen met nevenactiviteiten te verhogen van 122.000 euro tot 212.689 euro, zo berekende Elsevier in 2005.
In 2009 verdedigde Alders als president-commissaris van de koepel van woningbouwverenigingen Aedes de vertrekpremie van 1 miljoen euro voor voorzitter Willem van Leeuwen. Aedes had toen net 3 miljoen euro verlies gemaakt.
De functie van president-commissaris bij ProRail levert Hans Alders minimaal 30.942 euro op, ervan uitgaande dat hij conform eerdere afspraken wordt betaald.
Carrière Hans Alders
Alders was lid van de Provinciale Staten van Gelderland, Tweede Kamerlid en van november 1989 tot eind augustus 1994 minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.
Daarna had hij een internationale functie en vanaf september 1996 was hij elf jaar commissaris van de Koningin in Groningen. Hij is nu onder meer voorzitter van het pensioenfonds voor zorg en welzijn en voorzitter van de zogeheten Alderstafel, een overlegorgaan voor de vliegvelden Schiphol, Eindhoven en Lelystad.
Ondertussen zoekt de raad van commissarissen samen met het ministerie naar een nieuwe president-directeur van ProRail. De vorige, Marion Gout, kondigde begin april plotseling haar vertrek aan. Ze zou moeite hebben met de strakkere aansturing door het Rijk van ProRail.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl