Startup Hampton Creek, gevestigd in Silicon Valley en expert in veganistische eetwaren, werkte jarenlang aan een eiloos ei. Zonder succes.
Tot nu, want donderdag maakte het bedrijf bekend dat het zijn eerste ‘roerei’-product, genaamd Just Scramble, uitrolt in verschillende restaurants in San Francisco.
Het bedrijf wil het komende jaar uitbreiden naar meerdere steden en bedrijven.
De missie van oprichter Josh Tetrick is om onze eetgewoontes te veranderen door dierproducten te vervangen door plantaardige ingrediënten. Zijn bedrijf brak in 2013 door met hun eierloze mayonaise, Just Mayo.
Hampton Creek beloofde de afgelopen jaren met een volwaardige eivervanger te komen, maar raakte in opspraak na beschuldigingen dat het zijn eigen producten inkocht om de verkoopcijfers kunstmatig op te blazen.
De producten bleven wel aftrek vinden. In winkels als Wal-Mart en Whole Foods worden bijvoorbeeld plantaardige koekdeeg en dressings verkocht. Ook in scholen, stadions en bedrijfskantines zijn de innovaties van Hampton Creek te krijgen. Afgelopen juni maakte het bedrijf bekend dat het aan een vleesproduct werkt dat geheel in een laboratorium wordt gekweekt.
De jacht op het eiloze ei
Business Insider bracht een bezoek aan het hoofdkwartier van Hampton Creek om het roerei-zonder-ei te proeven. Het begint met een vloeibare mix met mungbonen, een ingrediënt dat binnen het bedrijf bekendstaat als Jack.
Ben Roche, hoofd productontwikkeling en Michelinster-chef, doet de vloeistof in een koekenpan. Een zachte, solide laag begint zich langs de randen te vormen als Roche begint te roeren, waarna de mix een meer herkenbare vorm krijgt.
Roche schept het eindproduct op in een kom en strooit er nog wat zeezout overheen. Het lijkt zeker op ei: het heeft dezelfde textuur en dezelfde karakteristieke kleur, en er komt stoom af zoals je dat ook bij echt roerei zou verwachten.
Ik werk een flinke hap naar binnen. Het smaak niet echt naar ei, maar is ook niet vies.
Daarna laat Joshua Hyman, hoofd culinaire programma's, mij kennismaken met de allernieuwste toepassing van het bedrijf: pasteitjes. Deze hebben nog geen officiële naam en zijn ook nog niet in de verkoop.
Ik krijg van Hyman iets toegeschoven wat op een eisandwich lijkt. De pastei (met dezelfde ingrediënten als het roerei) zit in een geroosterd wit broodje dat dun besmeerd is met wat Just Mayo.
Ik neem er een kleine hap van en ben verbaasd. De textuur is perfect, en de smaak? Overduidelijk ei. Het lijkt niet om hetzelfde product te gaan, maar misschien heeft Just Scramble alleen nog wat brood en (eiloze) mayonaise nodig.
Hyman vertelt me dat hij voorziet dat de pastei zal worden verkocht als alternatief voor roerei om in broodjes en burrito's te gebruiken. Tijdens het praten eet ik nog een paar stukken van mijn 'eisandwich' en ik neem het laatste stuk in een zakje mee naar huis.
"Je gaat het voedselprobleem niet oplossen zonder het vleesprobleem op te lossen"
Elk ons vlees kost meer dan 1.500 liter water en veroorzaakt zo'n 1,7 kilo aan CO2-uitstoot om te produceren. Dat laatste is het equivalent van een auto die een kilometer of acht rijdt. Bij de productie van hetzelfde gewicht aan aardappelen komt tien keer minder CO2 vrij, en het kost een fractie van de eerdergenoemde hoeveelheid water.
Te veel vlees eten kan ook bijzonder slecht zijn voor de lijn. Er zitten veel verzadigde vetten en cholesterol in, wat het prima maakt om in gematigde hoeveelheden te eten, maar heel ongezond om te combineren met verfijnde koolhydraten als hamburgerbroodjes en friet.
"Je gaat het voedselprobleem niet oplossen zonder het vleesprobleem op te lossen", aldus Hampton Creeks CEO Josh Tetrick tegen Business Insider.
Tetrick is onder andere bezig met het kweken van echte dierlijke cellen in een laboratorium om er vis-, kip- en rundproducten mee te maken. Dit is radicaal anders dan de andere producten van Hampton Creek, die simpelweg worden gemaakt door het vervangen van dierlijke ingrediënten door plantaardige. Maar volgens Tetrick is het nodig om de eetgewoontes van Amerikanen te veranderen.
Hampton Creek heeft nog geen product op de markt gebracht en heeft ook nog niets voor ons om te proeven. "We zijn er nog niet helemaal," zegt Tetrick, "maar we zijn heel dichtbij." Hij zegt dat Hampton Creek van plan is het eerste 'schoon-vlees-product' aan het eind van 2018 uit te rollen. "Het wordt iets dat op gevogelte lijkt."
Very proud of what our R&D team is doing. Pics from HQ (avian) and our team in India (scramble). pic.twitter.com/YGziWDUeN5
— Josh Tetrick (@joshtetrick) October 25, 2017