Hoort de kaas op een hamburger of eronder? Die discussie woedt sinds afgelopen weekend op sociale media.
Het internet is in rep en roer over de opbouw van hamburger-emoji’s. Zelfs de topman van Google bemoeit zich er inmiddels mee.
Het begint allemaal met een tweet van schrijver Thomas Baekdal. Op zaterdag twittert hij een afbeelding van de hamburger-emoji van Google en die van Apple met daarbij de tekst: “Ik denk dat we een serieus gesprek moeten hebben over hoe de kaas in Google’s burger-emoji onder de burger zit, terwijl Apple het erop doet.”
Voor de volledigheid: de burger van Apple heeft van boven naar beneden de opbouw broodje, tomaat, kaas, burger, sla, broodje. Google kiest voor de volgorde broodje, sla, tomaat, burger, kaas, broodje.
I think we need to have a discussion about how Google's burger emoji is placing the cheese underneath the burger, while Apple puts it on top pic.twitter.com/PgXmCkY3Yc
— Thomas Baekdal (@baekdal) October 28, 2017
De tweet van Baekdal maakte een hoop los. Het bericht is al meer dan 18.000 keer geretweet en ruim 37.000 keer geliket.
"Het spreekt voor zich dat de kaas boven op het vlees moet", aldus een reactie op de tweet. "Maar de tomaat fungeert als buffer tussen de burger en de sla, dus beide emoji's zijn niet correct."
Nog iemand anders doet een duit in het zakje met een diagram van de perfecte opbouw van een burger: broodje, mayonaise, ui, sla, tomaat, kaas, burger, augurk, mosterd, ketchup en tot slot de onderkant van het broodje.
https://twitter.com/KeiyosX/status/924506569005522944?ref_src=twsrc%5Etfw
"Ik bouw mijn hamburger ondersteboven op. Anders wordt het onderste broodje zompig", twittert weer iemand anders. "Ik gebruik de bovenkant als onderkant. Onderkant, tomaat, kaas, vlees, sla, bovenkant."
Weer iemand anders zegt: "Ik ga iets controversieels zeggen: sla hoort niet op een hamburger. Het is vochtig, slap spul. Verpest de burger."
Het Unicode Consortium gaat over emoji's
Waarom zijn de hamburger-emoji's van techbedrijven zo verschillend? Dat heeft ermee te maken hoe de afbeeldingen tot stand komen.
Emoji's maken deel uit van Unicode, de internationale 'standaardtaal' voor computers die het mogelijk maakt dat een appje die verstuurd is vanaf bijvoorbeeld een iPhone leesbaar is op een Android-telefoon.
Het Unicode Consortium is een non-profitorganisatie die bepaalt welke tekens er in de 'standaardtaal' worden opgenomen. Een aparte commissie gaat over de emoji's en stelt vast welke nieuwe emoji's erbij komen. Zo zijn dit jaar onder meer de broccoli, een emoji met hipsterbaard en een zeemeermin toegevoegd aan Unicode.
Hoe de emoji's eruit komen te zien, dat is aan de techbedrijven zelf. Daarom kunnen de hamburger zo verschillen. Microsoft en Facebook kiezen voor de volgorde broodje-sla-tomaat-kaas-burger-broodje, terwijl LG de tomaat weglaat en HTC voor een dubbele burger gaat.
Emojipedia heeft een overzicht van alle hamburger-emoji's die in omloop zijn:
Sundar Pichai, topman van Google, mengde zich ook in de discussie. De hamburgerdiscussie is het eerste waar Google zich maandag op gaat storten, grapte hij.
Will drop everything else we are doing and address on Monday:) if folks can agree on the correct way to do this! https://t.co/dXRuZnX1Ag
— Sundar Pichai (@sundarpichai) October 29, 2017
Maar waarom hebben Apple, Google, Microsoft en andere bedrijven een verschillende opbouw van de burger? Uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur. De perfecte hamburger bestaat niet. Iedereen heeft zijn eigen manier van een burger bouwen.
Kortom: smaken verschillen. Maar daarop is een grote uitzondering: kaas moet op de burger, niet eronder. Anders is het einde zoek.