ING heeft verklaard dat de storingen onder meer worden veroorzaakt door een niet goed functionerende database. De bank heeft nu een limiet gezet op het aantal klanten dat tegelijk kan internetbankieren.

Volgens de hoofdredacteur wijst dat er op dat de database niet meer dan een bepaald aantal klanten tegelijk aan kan door een serverbeperking. ,,Een storing wijst erop dat je niet ‘in control’ bent. Blijkbaar zijn ze niet goed voorbereid op de grote toename in het aantal transacties van de laatste jaren.”

Oud systeem

Het systeem waar ING mee werkt, is volgens hem al tientallen jaren oud. ,,Eigenlijk zou er een nieuw systeem moeten komen, maar dat is een hele grote investering in de bankwereld”, aldus De Vries. Bovendien is het voor een bank lastiger om extra servercapaciteit bij te schakelen via een externe partij, gezien het veiligheidsrisico. In de ING-databases staan namelijk allerlei privacygevoelige gegevens van klanten.

Directielid Michael Koutstaal van ING, verantwoordelijk voor internetbankieren, laat weten dat er niets klopt van de aantijgingen. ,,We hebben de basis van onze infrastructuur voor internetbankieren halverwege vorig jaar geheel vernieuwd. Dat geldt overigens ook voor mobiel bankieren.” Volgens Koutstaal moet ING nog een aantal tests uitvoeren voordat het sein brand meester wordt gegeven. ,,We wachten totdat alle internetdiensten voor zeker 99 procent toegankelijk zijn. Pas dan komen we naar buiten met het bericht dat de storing volledig is opgelost.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl