Groupon, met name succesvol in Amerika in het verkopen van groepdeals, lijkt
een blauwtje te lopen in China.
Groupon is een bedrijf dat mensen die zich inschrijven deals aanbiedt, vaak
van lokale winkeliers of bijvoorbeeld een sauna of restaurant. De deal gaat
alleen door als er zich voldoende mensen aanmelden. De ondernemer is zo
verzekerd van een bepaalde omzet, en de klant krijgt een lagere prijs.
Groupon krijgt natuurlijk ook zijn deel: een forse commissie.
Het is niet dat de Chinezen het principe van Groupon niet begrijpen. Het
principe is zelfs heel populair in China. Volgens de Chinese krant de People’s
Daily, zijn er zelfs 1200 klonen van de site.
Het probleem lijkt hem voor te zitten in het feit dat Groupon China niet
begrijpt. De jointventure Goapeng.com, letterlijk ‘grote vriend’, van
Groupon met het Chinese Tencent, lijkt op een grote mislukking uit te lopen.
Techcrunch meldt dat de site van de jointventure de eerste dag al weer uit
de lucht werd gehaald.
Volgens Techcrunch maakt Groupon een fout die veel andere Amerikaanse
bedrijven ook maken. Een grote (lees Amerikaanse, z24) merknaam en een hoop
cash om te investeren, is echt geen garantie voor succes, zeker als je met
al dat geld weliswaar slimme, maar geen Chinese werknemers aantrekt. Bijna
de gehele staf van de Chinese Groupontak blijkt te bestaan uit
buitenlanders.
De partner van Groupon Tencent blijkt bovendien buiten de joint-venture om ook
al actief met groepdeals, zo stelt Techcrunch.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl