De bedoeling van een grote voordeelverpakking is dat het je voordeel oplevert. Voor zo’n grote verpakking is immers relatief gezien minder verpakkingsmateriaal nodig.
Maar de Consumentenbond ontdekte dat je soms juist duurder uit bent en dan dus beter kunnen spreken van een grote nadeelverpakking.
De Consumentenbond vergeleek in het septembernummer van hun magazine van een reeks producten in de supermarkt en drogisterijen de voordeelverpakking met de kleinere, gangbare variant.
In veel gevallen gaat het dan inderdaad om een voordeel. Zo ben je met bijvoorbeeld Calvé Pindakaas (bijna 25 procent), Mora Frikandellen (39 procent) en Blue Band Halvarine (34,5 procent) fors goedkoper uit met een grotere verpakking.
Maar er is ook een flink aantal producten die juist duurder zijn als je ze in grote ‘voordeelverpakkingen’ koopt.
Zo kost een zak Lay's Bolognese Chips bij Dirk in een verpakking van 225 gram 4,44 euro per kilo en in een verpakking van 335 gram 5,43 euro per kilo. Dat is 22 procent duurder. Ook volle melk van Campina is bijna 6 procent duurder in een verpakking van 1,5 liter ten opzichte van een literverpakking.
Een overzicht van de 'nadeelverpakkingen' die de Consumentenbond aantrof:
Lay’s Bolognese chips | 335 gram versus 225 gram | 22% duurder |
Coolbest Premium Orange | 1,5 liter versus 1 liter | 9,6% duurder |
Aquafresh Intense White (75ml) | 3 stuks versus 1 stuk | 6,4% duurder |
Campina volle melk | 1,5 liter versus 1 liter | 5,8% duurder |
Pampers baby-dry maat 3 | 100 luiers versus 34 luiers | 4,3% duurder |
Om niet duurder uit te zijn, zou je zelf goed moeten kijken naar de prijs per eenheid (meestal liter of kilo). Supermarkten zijn verplicht die prijzen aan te geven, maar doen dat volgens de Consumentenbond niet altijd.
Wel goed nieuws voor iedereen die zich schaamt een grootverpakking condooms te kopen. Voor een verpakking van 12 stuks betaal je 0,87 euro per condoom en voor een verpakking van 20 stuks 0,97 euro per condoom.