Smartphonefabrikant HTC gaat flink snijden in zijn personeelsbestand. Ongeveer 2.300 mensen verliezen hun baan als gevolg van de reorganisatie.
Dat maakte het Taiwanese bedrijf donderdag bekend.
Met het schrappen van de arbeidsplaatsen hoopt HTC de kosten fors te verlagen. De maker van Android-telefoons heeft grote moeite om op te boksen tegen gigant Samsung, omdat het in tegenstelling tot de Zuid-Koreanen niet de financiële slagkracht heeft om grote marketingcampagnes te financieren. Ook heeft HTC geen leger trouwe volgelingen aan zich gebonden, zoals het Chinese Xiaomi wel is gelukt via slim gebruik van sociale media.
Tel daarbij op dat HTC vrijwel alleen telefoons maakt die in het duurdere segment vallen, terwijl de gemiddelde prijs van een Android-toestel al jaren daalt, en de ingrediënten voor een implosie zijn aanwezig.
De resultaten van HTC over april, mei en juni van dit jaar zijn weinig hoopgevend, zo bleek vorige week donderdag. Het bedrijf boekte een nettoverlies van zo’n 230 miljoen euro en de inkomsten halveerden ten opzichte van een jaar eerder. Bovendien liet HTC weten dit jaar een fors lagere omzet te verwachten dan vooraf voorspeld. Als gevolg van dat nieuws kelderde het aandeel HTC met ruim 20 procent.
Nieuw vlaggenschip geen succes
De afgelopen periode had juist de wederopstanding van HTC in moeten luiden. Het was het eerste kwartaal waarin de One M9, het nieuwste vlaggenschip, volledig beschikbaar was. Maar de vraag naar de M9 viel tegen, ondanks overwegend positieve recensies. De fabriek stond vaker stil dan gepland, waardoor HTC zo’n 84 miljoen euro kwijt was aan ongebruikte productiecapaciteit.
Om weer zwarte cijfers te schrijven, wil HTC de komende maanden snijden in de kosten. Nog meer, want de telefoonmaker heeft de afgelopen jaren al veelvuldig de kaasschaaf gehanteerd. Zo worden niet alle modellen meer door HTC zelf gemaakt, maar hebben de Taiwanezen de productie van enkele goedkopere modellen uitbesteed om de kosten te drukken. Ook komt HTC voor het einde van het jaar met nieuwe toestellen op de markt.
Virtual reality als redding
Bovendien zet HTC in op virtual reality: eerder dit jaar onthulde het bedrijf een eigen virtual reality-bril. Maar het is maar de vraag in hoeverre de brillen, die in het hoogste prijssegment vallen, bij zullen dragen aan de omzet. De concurrentie is hevig: onder meer het door Facebookovergenomen Oculus Rift, Samsung, Sony en Microsoft hebben zich op de ontluikende markt voor virtual reality gestort.
Analisten zien HTC’s toekomst niet rooskleurig in. Het Taiwanese bedrijf zal sowieso geen winst maken tot 2018, voorspellen 22 analisten die zijn gepeild door Bloomberg.
“We denken dat deze stappen niet genoeg zijn voor HTC om de komende twee jaar een omslag te maken”, schrijft Birdy Lu van Deutsche Bank in een rapport. “HTC kan nauwelijks concurreren met de iPhone en Samsung vanwege de beperkte middelen, en zou nog meer marktaandeel kunnen verliezen aan Chinese telefoonmakers in het midden- en lage segment.”
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl