Het is al bijna een maand geleden sinds Twitter zijn naam in X veranderde, maar de meeste grote merken houden nog steeds vast aan het blauwe vogeltje in hun marketinguitingen.

Een analyse van Insider wijst uit dat slechts één van de top 25 grootste adverteerders in de VS het oude Twitter-logo heeft aangepast naar het nieuwe X-logo. Alleen Procter and Gamble voert het logo van X op de plek waar de connectie met verschillende sociale media wordt getoond.

Andere grote merken zoals General Motors, American Express, Amazon, Comcast en L’Oreal hebben nog steeds het oude blauwe vogeltje op hun website. Deze bedrijven wilden er geen commentaar over geven.

Twee van de concerns in de top 25, Expedia en IBM, tonen helemaal geen logo’s van sociale media op hun websites toen Insider keek.

X bracht eerder deze maand een nieuw pakket aan tools uit waarmee merken het sociale platform goed kunnen vertegenwoordigen op hun websites en in hun marketinguitingen.

Het kan zijn dat sommige bedrijven er nog niet aan zijn toegekomen om hun website aan te passen, maar merkexperts wijzen eerder op een terughoudendheid bij merken om het X-logo te plaatsen. Het zou de aanhoudende verwarring rond de naamsverandering aantonen.

Eerder dit jaar veranderde Musk de naam van het bedrijf achter Twitter al naar X Corp. Hij paste de naam van het sociale platform pas op 24 juli aan naar X. Musk runde eerder al het bedrijf X.com, dat later PayPal werd, en heeft al langer plannen om van X een 'alles-app' te maken. Hierin zouden zowel financiële dienstverlening als sociale netwerken aangeboden moeten worden.

Maar met het wegvagen van Twitter als merknaam, verloor het bedrijf meer dan 4 miljard dollar aan merkwaarde, stelt Brand Finance, een bedrijf dat merkwaarderingen uitvoert.

"Hoeveel mensen weten nu echt wat 'volg ons op X' betekent?", zegt hoofd strategie en innovatie Matt Boffey van Design Bridge and Partners.

Boffey stelt ook dat sommige merken aan het oude logo vasthouden om hun waarden aan te geven.

"Misschien willen sommige van hen helemaal niet geassocieerd worden met Musks X en de negativiteit die daar omheen hangt. Het zou een potentieel risico voor de reputatie kunnen zijn", zegt hij.

Het X-logo geeft ook problemen voor de gebruiksvriendelijkheid van de websites of apps waarop deze geplaatst wordt, omdat het logo op een 'sluiten'-knop lijkt, zegt Marissa Mulvihill, partner en hoofd van merk en activatie bij het consultantbureau Prophet.

Ook zou kunnen dat merken terughoudend zijn met de adoptie van het X-logo, omdat ze onzeker zijn over hoe lang de nieuwe merknaam blijft plakken. Musk heeft al aangegeven dat hij het logo na verloop van tijd zal "evalueren".

"Met een duidelijk gebrek aan strategie en een missend overgangsplan, was de naamsverandering rommelig", zegt Milvihill. "Gezien Musks reputatie van [het maken van] impulsieve keuzes, is er een reële zorg dat hij op elk moment van gedachte kan veranderen en weer teruggrijpt naar Twitter, of misschien iets heel anders."

LEES OOK: X (Twitter) gaat blokkeren van accounts onmogelijk maken, zegt eigenaar Elon Musk