Als één van de weinige grote autofabrikanten zet Nissan samen met partner
Renault zwaar in op een volledig elektrische auto met de Nissan Leaf als
bekendste model. Maar dat gaat niet van een leien dakje.

Het doel om dit jaar in de Verenigde Staten 20 duizend exemplaren van de
Nissan Leaf te slijten, wordt waarschijnlijk niet gehaald, erkende Nissan
afgelopen maand. Wel hebben de Japanners nog hoop dat het wereldwijde doel
van 40 duizend stuks binnen bereik blijft. Maar dat blijft slechts een
fractie van de verkopen van auto’s die door reguliere benzine- en
dieselmoteren worden aangedreven.

Bij grote rivaal Toyota is het geloof in puur elektrische auto’s sowieso
tanende. In september liet Toyota weten plannen voor reguliere productie van
de elektrisch aangedreven eQ te laten varen.

"De huidige capaciteiten van elektrische wagens voldoen niet aan de
maatschappelijke vraag, of het nu gaat om de actieradius, de kosten of de
laadtijden", stelde Toyota-ingenieur Takeshi Unchiyamada tegenover
persbureau Reuters.

Hybride auto als alternatief

Hoewel de kosten van elektrisch rijden volgens recent onderzoek van
Rijkswaterstaat in Nederland, de helft lager liggen dan bij benzine-auto's,
is de aanschafprijs van auto's met een elektromotor nog relatief hoog. En
veel elektrische auto's komen niet verder dan pakweg 80 kilometer, voordat
de batterij opnieuw geladen moet worden. En ondanks een reeks initiatieven
voor snelladers en dergelijke, is de infrastructuur op dit gebied in veel
landen nog zeer gebrekkig.

Veel autofabrikanten zetten op korte termijn daarom in op een compromis: de
hybride auto die elektromotoren combineert met benzine- en dieselmotoren.

Volkswagen ziet voor hybridemodellen bijvoorbeeld wel serieuze mogelijkheden,
liet topman Martin Winterkorn afgelopen weekend weten bij de autoshow van
Parijs. Zo moet er in 2014 een zogenoemde plug-in-hybridevariant komen van
het paradepaardje van het concern, de Golf. Ook Audi, Seat en Skoda komen
dan aan de beurt. Toyota, de grondlegger van de hybride-technologie, zet ook
zwaarder in op de verdere ontwikkeling van hybride modellen.

Actieradius en motorruimte

Plug-in hybrides voeden de batterij via een stekkerdoos. De elektromotor zorgt
voor de aandrijving op afstanden van 40 tot 45 kilometer, waarna een diesel-
of benzinemotor het overneemt. Hiermee wordt het probleem van de beperkte
actieradius van volledig elektrische auto's omzeild.

Punt is wel dat hybride auto's worstelen met de ruimte, omdat er meer dan één
motor wordt geplaatst. Dit heeft ook weer gevolgen voor het gewicht van de
auto en daarmee de efficiëntie van het brandstofverbruik.

Juist op dit punt denken traditionele autoconcerns echter nog flinke
vooruitgang te kunnen boeken met verbetering van de motortechnologie. Door
te investeren in de ontwikkeling van kleinere benzine- en dieselmotoren die
wel sterk en zuinig zijn, moet de plug-in hybride steeds beter kunnen
concurreren met zijn volledig op fossiele brandstof draaiende broertjes.

Bekijk de slideshow:

Pronken met plug-in hybride

Lees ook:

Belastingtip: Wat is woon-werkverkeer voor de
forensentaks?

'Autoverkopen 2013: forensentaks groot risico'

Vier op de tien leaseauto's 14 procent bijtelling

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl